دندان درد کودکان

دندان درد یکی از موارد بسیار حائز اهمیت در سلامت گوارش هر فرد و در کودکان، مهم ترین عامل رشد و پویایی این زیبایی های زندگی است. دندان درد کودکان از جمله مواردی است که نمی توان بدون توجه به شرایط حساس کودک، دست به درمان آن زد. هر اشتباه در تسکین بخشیدن به کودک، می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. یا به قسمت دیگری از اعضاء دهان آسیب زد.

اغلب افراد بزرگسال، جهت تسکین درد دندان خود، به هر مورد پیشنهاد شده از سمت هر شخص بلد یا نابلد تن می دهند، ایشان بدلیل آشنایی با طعم های مختلف مواد شیمیایی و طبیعی، همچنین آستانه تحمل بالاتر نسبت به کودکان، راحت تر می توانند درد دندان خود را تسکین بخشند. اما کودکان، علاوه بر ظرافت و حساسیت اعضاء اندامی، نیز داشتن آستانه تحمل پایین، در رسیدن به آرامش و تسکین، کار دشوار تری را در پیش پای بزرگترها قرار می دهند.

عوامل اصلی دندان درد کودکان

دندان درد کودکان

1.مسواک نزدن اولین و اصلی ترین عامل دندان درد در کودکان است.

هرگاه غذا یا خوراکی خورده شود و پس از آن شستشوی دهانی انجام نپذیرد، باکتری هایی در اثر بوی ماندگی و فاسد شدن مواد غذایی رها شده در بین دندان و لثه ها به وجود می آیند. این باکتری ها فعال شده، شروع به فعالیت مخرب خود در دهان و بین دندان و لثه ها می کنند. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، مشکل دندان درد و عفونت لثه بوجود می آید.

2. اشتباه مسواک زدن، عامل دندان درد کودکان و نیز بزرگسالان است.

هرگاه مسواک زدن فقط به قصد رفع تکلیف و برداشتن فشار از سوی بزرگترها باشد، مسواک را فقط بر روی دندان ها به چپ و راست کشیده، تمام مواد غذایی مانده بر روی دندانها را به کناره های دندان و لثه ها هدایت کرده، زمینه را برای خرابی بیشتر دندان ها فراهم می کنند.

3. دیگر عامل دندان درد کودکان و در اغلب بزرگترها، به موقع مسواک نزدن است.

گاهی افراد پس از خوردن هر مواد خوراکی، بلافاصله شروع به مسواک زدن می کنند، این در حالیست که مواد غذایی داخل دهان، حداقل بایستی بیست دقیقه در دهان بماند تا دندان، لثه و دیگر اعضاء داخل دهان، مواد غذایی مورد نیاز خود را از این مواد برجای مانده دریافت کنند. زود مسواک زدن سبب می شود این موقعیت طلایی را از اعضای داخلی دهان بگیریم؛ این امر باعث جلوگیری از تکمیل فرایند تشکیل لایه های دندان به طور کامل می شود. همچنین در اکثر موارد تاخیر در مسواک زدن، و ماندن مواد غذایی در دهان عاملی برای پیدایش دندان درد می شود.

4. استفاده ابزاری از دندان ها عاملی است در ایجاد دندان درد در کودکان و اغلب بزرگسالان.

کودکان معمولان تنقلاتی مثل پسته و گردو و دیگر خوراکی هایی که نیاز به شکستن پوست آنها هست را با دندان خود شکسته و می خورند. این عمل سبب فشار به عضله های فک و در ادامه جایگاه دندان در دهان را ضعیف کرده، به مرور لثه ها و ریشه دندان در مقابل نفوذ باکتریها مقاومت خود را از دست می دهند. این امر در دراز مدت باعث دندان درد و خرابی دندان می شود.

5. ضربه خوردن دندان ها می تواند شروع خراب شدن دندان را پی ریزی کند.

گاهی در اثر ضربه، دندان لب پر شده یا ترک می خورد. این آسیب در برخی از مواقع چنان کوچک و پنهان است، که با چشم غیر مسلح نمی توان به آن پی برد. باعث می شود در عین نا باوری و سلامت ظاهری، دندان شروع به درد کند.

6. خوردن شیرینی،

یکی از مواردی است که اغلب والدین با فرزندان خود بر سر این موضوع مشکل دارند. همانگونه که تمام ما می دانیم شیرینی ها باعث خرابی دندان می شوند. این بدان معنی نیست که شیرینی به تنهایی خود خرابی دندان را رقم می زند؛ بلکه عواملی که در موارد قبل ذکر شد تکمیل کننده خرابی دندان در اثر خوردن شیرینی است.

7. خوردن داروهایی مانند قطره آهن و دیگر داروهای از این قبیل، باعث شروع دندان درد کودکان می شود.

اغلب بزرگترها بدلیل بی اطلاعی از عوارض برخی غذاها برای کودکان و گاهی به دلیل سهل انگاری ایشان، خود زمینه ساز خرابی دندان کودک می شوند. مداومت در خوراندن غذاهایی با طبع گرم به کودکان باعث ایجاد اختلال در دفع کامل فضولات بدن ایشان شده، بخارات موجود در بدن کودک بیشتر از تحمل او می شود و به مرور زمان، این بخارات هنگام خروج از بدن از طریق دهان، باعث پوسیدگی زود هنگام دندان ها می شوند. باید یاد آور شد، این بخارات بر روی کلیه ها تاثیر بسیار مخربی دارد، تا جایی که کلیه ها سنگ ساز می شوند.

8. دندان قروچه و ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر.

این حرکت، روماتیسم، نقرس گرفتگی یا اسپاسم عضله‌های فک را به دنبال دارد و به اختلال مفصل فکی و گیجگاهی می‌انجامد. سر درد، دندان درد و دشواری در باز کردن دهان یا خوردن غذا از علائم این اختلال به شمار می‌آید. دندان قروچه باعث کبودی و خون مردگی رباط اطراف دندان شده، حسی شبیه به دندان درد را به دنبال دارد. برآورد می‌شود که از هر چهار نفر یک نفر دندان قروچه می‌کند و عامل آن غالباً استرس و فشار است. استفاده از گارد شبانه می‌تواند به پیش گیری از این عمل کمک کند. البته اولویت درمان، از بین بردن عامل استرس و فشار است.

راههای تشخیص دندان آسیب دیده

راههای تشخیص دندان آسیب دیده

اغلب کودکان بدلیل پایین بودن آستانه تحمل شان در برابر درد، نمی توانند محل آسیب دیده را به درستی تشخیص دهند، از همین روی بایستی بزرگترها با صبر و حوصله و مهربانی، با دقت به معاینه کودک بپردازند.

  • منشاء درد آفت

    • ابتدا بهتر است که داخل دهان کودک را به خوبی وارسی کرده و فکر خود را به دندان درد معطوف نکنیم، چرا که گاهی کودک به دلیل درد زیاد، قادر به تشخیص علت درد نیست. پس خوب است، آسیبهایی مانند آفت یا جویده شدن زبان یا لثه توسط کودک را بررسی کرد.
      • درون دهان اغلب کودکان گرم مزاج، در فصل سرما، آفت یا تبخال می زند، که بدلیل خوردن غذا، تبخال ترکیده، درد زیادی ایجاد می شود. در ادامه هنگام تماس زبان با زخم ایجاد شده در محل تبخال، درد مداوم می شود.
  • منشاء درد سینوزیت

گاهی منشاء دندان درد، دهان نیست. بهتر است ابتدا منشاء درد را شناسایی کرد. به عنوان مثال: در برخی از موارد منشاء دندان درد سینوزیت است. در این گونه مواقع فک و دندان های بالایی به طور یکجا شروع به درد می کنند.

  • منشاء درد قلب

    • گاهی نیز منشاء درد قلب است، که در این گونه مواقع، در فک پایین سمت چپ احساس درد می شود.
  • منشاء درد گوش

    • پاره ایی اوقات منشاء دندان درد گوش است که به دلیل مجاورت با فک، درد به ناحیه دندان های آسیاب تاثیر می گذارد.
  • وجود تکه های غذا

    • زمانی که مطمئن شدید درد از ناحیه دندان است، به دقت دندان و اطراف آن را بررسی کنید، تا مطمئن شوید در کنار دندان خورده غذاهایی که می توانند به لثه ها آسیب بزنند وجود ندارد. چنانچه به چنین مواردی برخوردید با ماساژ نرم لثه، سعی در بیرون آوردن آن کنید. چنانچه امکان دارد، با خلال دندان یا نخ دندان اقدام به خارج کردن شیء خارجی کنید.
      • اگر کودک سابقه دندان درد داشته و شما دندان خراب را از قبل نشان کرده اید، هنگام بروز دندان درد، کنار دندان را وارسی کرده، چنانچه باقی مانده خوراکی در بین دندان قرار دارد، نسبت به خارج کردن آن به کمک خلال دندان یا نخ دندان اقدام نمایید.
  • آبسه کردن دندان

    • دلیل دیگر دندان درد کودکان و بزرگسالان، آبسه کردن دندان است. آبسه داخل دندان نتیجه پوسیدگی دندانی است که با از بین بردن لایه‌های محافظ دندان این اجازه را به باکتری‌ها می‌دهد، تا وارد مغز دندان شوند. به علاوه آبسه گاهی نتیجه مردن عصب در اثر تصادف یا آسیب دیدگی است. آبسه‌ پریودنتال (اطراف دندان) غالباً از بیماری‌های لثه‌ای ناشی می‌شود که در اثر ابتلا به آن باکتری‌ها، در کیسه‌های لثه‌ای اندکی جدا شده از دندان جمع می‌شوند.
      • آبسه با تورم لثه، ورم صورت، دندان درد نبض‌دار شدید، تب و احساس بیماری همراه است و لمس لثه و دندان نیز دردناک است.

راههای خانگی تسکین دندان درد کودکان

  • درمان با آب و نمک رقیق
    • اگر دندان خراب در دهان کودک  است و شما از آن خبر دارید و علائم آن بر روی سطح دندان نمایان شده، هنگام بروز دندان درد، بهتر است که مقدار کمی نمک در یک استکان آب گرم ریخته، به کودک دهید تا در دهان خود چند بار بچرخاند و دور بریزد. این کار در صورتی که درد سطحی باشد، کمک بسیاری در تسکین درد می کند.
  • تسکین با مسواک زدن به روش صحیح
    • دندان هایی که در اثر تحلیل رفتن لثه بوجود می آید، جهت تسکین آن بهترین راه، مسواک زدن به روش صحیح است. همان گونه که در موضوع دندان درد و راههای درمان آن شرح داده شده است عمل کنید.

راههای خانگی تسکین دندان درد کودکان

  • درمان با پودر نخود
    • چنانچه درون دندان حفره ایی ایجاد شده یک عدد نخود را پودر کرده و درون دندان خراب بگذارید. نخود باعث می شود عفونت داخل دندان از بین برود.
  • درمان با پفک نمکی
    • پفک نمکی که بدون پنیر باشد می تواند کمک بزرگی در درمان دندان درد باشد. استفاده از پفک، ساده ترین راه درمان دندان درد در کودکان است. پفک یدلیل خشکی و وجود نمک در آن، می تواند عفونت در ریشه دندان را تخلیه کرده و درد را ساکت کند.
  • درمان با آویشن
    • مقدار یک قاشق غذا خوری آویشن را در آب ریخته بگذارید بجوشد تا نصف استکان آب باقی بماند. پس از صاف کردن و گرقتن تفاله ها، قبل از اینکه بکلی سرد شود به کودک داده تا دهان شویه کند.
  • درمان با کمپرس آب یخ
    • می توان با قرار دادن یک تکه یخ در یک حوله، محل درد را در زمان های ده دقیقه ایی کمپرس سرد کرد.
  • درمان با گل میخک
    • یک تکه گل میخک را پودر کرده درون یک تکه پارچه تمیز گذاشته داخل حفره دندان قرار دهید.
  • درمان با دمنوش گیاهی
    • گاهی هیچ گونه اثری از خرابی دندان به چشم نمی آید. نیز با مراجعه به دندان پزشک هم نشانی از آسیب دیدگی دندان دیده نمی شود. در این گونه مواقع بهتر است که یک نوشیدنی گرم مانند دم نوش نعنا و دارچین با دوز پایین به کودک داد.

حتی الامکان از دارو های شیمیایی برای تسکین درد دندان کودکان استفاده نکنید مگر با تجویز دندان پزشک متخصص کودکان.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال راهی برای درمان دندان درد کودکان و اطرافیان خود هستند، ترکیبی از روغنهای گیاهی غیر خوراکی، مخصوص ماساژ، بنام روغن مسکن دندان درد رازی طب و خمیر دندان گیاهی پتوس پروم که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم. این روغن کاملا گیاهی و بدون هرگونه افزودنی های شیمیایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *