کم کردن وزن

این روزها وقتی که صحبت از کاهش وزن به میان می آید، اغلب افراد به فکر رژیم گرفتن و ورزش کردن می افتند اما بهترین پیشنهاد، کاهش وزن، بدون رژیم غذایی است. متاسفانه کمتر کسی باور دارد؛ کاهش وزن بدون رژیم غذایی هم امکان پذیر است، فقط کافیست؛ رفتار های غلط را اصلاح کرده و اشتباهات رفتاری را ترک کنیم.

کاهش وزن بدون رژیم غذایی با تغییر رفتار

  • تغییر رفتار در کاهش وزن بدون رژیم غذایی به دو دسته تقسیم می شود
    • تغییر رفتار در حین غذا خوردن
    • تغییر رفتار قبل و بعد از غذا خوردن

تغییر رفتار در حین غذا خوردن

یکی از علل چاقی افراد رفتار های اشتباه در حین غذا خوردن است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • نداشتن تمرکز در حین غذا خوردن

تمرکز داشتن اصلی ترین و ضروری ترین موضوع قبل از شروع به غذا خوردن است که باید در فرد ایجاد شود. همان گونه که از قدیم گفته شده؛ باید قبل از غذا مقداری به غذا تماشا کرد تا قوه هاضمه تحریک شده و اشتها به اوج خود برسد و معده به عنوان مرکز اصلی هضم، کار هضم را به خوبی به پایان برساند.

متاسفانه درگیریهای روزمره، این تمرکز را از اغلب افراد گرفته و در اکثر اوقات خود افراد به این مسائل در قبل و حین غذا خوردن دامن می زنند و منظور از غذا خوردن فقط پر شدن معده می باشد.

    • راه حل تمرکز پیدا کردن

راحت ترین راه برای داشتن تمرکز در حین غذا، گوش دادن به یک صوت دل نشین یا تعریف و تمجید کردن از غذا. همچنین شکر نعمت و غذایی که در سفره هست یکی از موثرترین راه های تمرکز در حین غذا خوردن است.

  • جویدن غذا

از دیگر مواردی که متاسفانه به آن اعتنایی نمی شود؛ جویدن غذا است. تنها موردی که سعی می کنیم کمبود وقت را در کم کردن زمان خوردن غذا جبران کنیم.

برخی افراد به گمان این که غذا در معده هضم می شود غذا را بدون جویدن قورت می دهند در حالی که جویدن غذا یک عمل فیزیکی و در معده عمل شیمیایی انجام می گیرد.

    • مثالی برای روشن شدن مطلب می زنم:

کودکی را در نظر بگیرید که یک بادام با پوست سخت به آن می دهیم تا بخورد، در حالی که هیچ ابزاری برای شکستن بادام ندارد. پس از این که زمانی را صرف کرد برای شکستن بادام و نتیجه ایی نگرفت، آن را کنار گذاشته و سراغ خوردنی می رود که خوردنش آسان باشد.

معده دقیقا این رفتار را دارد و ابزاری برای شکستن لقمه های غذا ندارد، غذا را خورد نشده بدون اینکه هضمی بر روی آن انجام پذیرفته باشد، غذا را به سمت کبد می فرستد. این در حالیست که مواد غذایی برای هضم و تفکیک آنزیم های آن، برای تغذیه سلول ها، باید به تکه های ریزی تبدیل شوند تا به خرج بدن برسد.

    • راه حل آهسته غذا خوردن

یکی از راحت ترین شیوه ترک تند غذا خوردن، رها کردن قاشق و چنگال در بین لقمه های غذا است. کافیست که یک وقفه چند ثانیه ایی در بین لقمه های غذا ایجاد شود. این رفتار باعث یادآوری آهسته تر غذا خوردن می شود.

  • در هم خوری

  • تنوع غذا در سفره

متاسفانه یکی از رفتارهایی که ما از گذشتگانمان دیده اییم که در اصل یک نوع تجمل گرایی بوده؛ وجود چند نوع غذا و دسر بر سر سفره غذا است. این در هم خوری سبب می شود کار هضم مختل شده و غذاهای زود هضم به دلیل همراه بودن با غذاهای دیر هضم در معده بسوزند و به خلط سوخته، که معمولا صفرای سوخته است از آن ها باقی می ماند. خلط سوخته به مرور زمان باعث ضعف معده و کمی اشتها می شود. این کمی اشتها باعث سرد شدن گوارش و انباشته شدن بلغم در اندام های تحتانی می شود.

موضوع درهم خوری شامل میوه ها نیز می شود. بدین معنا که میوه های مختلف را با هم و به خصوص به صورت سالاد میوه استفاده کردن زیان آور است.

    • هم مزاج بودن دو غذای سرد یا گرم در سفره

در سفره ها گاها دیده می شود که دو نوع غذای بسیار سرد یا گرم با هم سرو می شوند. به عنوان مثال گوشت ماهی و مرغ یا ماهی و دوغ و بسیاری دیگر از غذاهایی که امروزه در سفره ها دیده می شوند.

    • مصرف یک نوع غذا در وعده های غذایی

متاسفانه غذاهایی که یک نوع مزاج دارند را در وعده های غذایی تکرار می شود، یا یک نوع غذا برای چند وعده استفاده می گردد. این مشکل معمولا در افرادی دیده می شود که تنها زندگی می کنند.

بسیاری از افراد نیز هستند که غذای خود را از فست فودها تهیه می کنند. فست فود برای افراد کم تحرک سم مهلک است و توان افراد پر تحرک را تحلیل برده، باعث ضعف قوای جسمی و سقوط حرارت غریزی می گردد.

یکی از مواردی که زیان فست فودها را دو چندان می کند، مصرف نوشیدنی های گاز دار به همراه این گروه از خوراکی ها است. نوشیدنی های گاز دار باعث می شوند غذا قبل از این که هضم شود از معده خارج شده و خلط نپخته به کبد تحویل داده شود.

این روز ها یکی از راه های پیشنهادی برای کم کردن وزن را، خوردن آب ناشتا می دانند. نسخه هایی که بصورت واحد برای تمام افراد بطور یکسان تجویز می شود، یکی از خطرات بزرگیست که جامعه را تهدید می کند.

نوشیدن آب، قبل از تشنگی بزرگترین اشتباهاتی است که یک فرد می تواند مرتکب شود.

معده های تر نیاز کمتری به نوشیدن آب دارند. چنانچه در معده رطوبت زیاد باشد، غذا بخوبی هضم نشده و خلط ناپخته تحویل کبد می شود.

فقط افرادی که معده گرم و خشک دارند و کودکان مجاز به خوردن آب حین غذا هستند و بهتر است یک استکان آب حین غذا یا در پایان غذا میل کنند.

خوردن آب سرد از معضلاتی است که در کشور ما رسم گردیده. آب سرد باعث گرفتگی در عروق و کبد شده، اخلاطی که خوب هضم نشده اند در پشت این انسدادها تجمع کرده و سوء مزاج بلغم یا همان چاقی پدید می آید.

خوردن آب گرم قبل از صبحانه می تواند گرما به گوارش بخشد و سیستم گوارشی را آماده هضم هر چه بهتر غذا نماید. هم چنین اگر گرفتگی در عروق باشد در صورت استمرار، گرفتگی ها را از بین می برد.

خوردن آب گرم برای سیستم گوارش به سان ورزشکاری می ماند که قبل از مسابقه بدن خود را گرم می کند.

      •  تاثیر خوردن آب همراه غذا بر معده

نوشیدن آب در حین غذا سبب می شود: فضایی از معده که محل اصلی هضم است، توسط آب اشغال شده، هضم به خوبی انجام نگیرد.

خوردن آب بعد از میوه ممنوع.

اصلی ترین راه کاهش وزن بدون رژیم غذایی، تغییر رفتارهای اشتباه و کنار گذاشتن عادات غلط است.

  • انواع حرکت: فوائد و عوارض

هر حرکتی با معده پر که انرژی نیاز دارد تا انجام پذیرد، می تواند در هضم اخلال ایجاد کرده و مشکلات اضافه وزن به دنبال داشته باشد.

هر اندازه که ورزش قبل از غذا نگهبان و حافظ تندرستی و سلامتی است، ورزش بعد از غذا عامل بیماری است.

حمام کردن، جماع و هم خوابی، ورزش و هر حرکتی از این قبیل که قبل یا بعد از غذا صورت گیرد در کیفیت هضم تاثیر دارد. این قبیل حرکات بهتر است با شکم خالی صورت پذیرد، چرا که می تواند در هضم و دفع فضولات غذای باقی مانده در معده و دیگر اندام یا عضلات، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. خصوصا هضم چهارم که در عضلات و سلول ها اتفاق می افتد.

 در پایان غذا خوردن بایست چند دقیقه ایی بر جای خود نشست و از حرکت امتناع کرد تا غذا در معده به خوبی نشست کرده و در کف معده به خوبی قرار گیرد.

    • زمانهایی که ورزش ضروریست

چنانچه غذا به خوبی هضم نشود و مقداری از غذا در معده باقی مانده باشد فرد احساس:

 

  1. ضرورت ورزشکسالت
  2. سستی
  3. خمیازه کشیدن و کش آوردن بدن
  4. کمی اشتها
  5. زیادی آب دهان

همواره بخشی از فضولات در بدن باقی می ماند. در مراحل اول که این فضولات مانده کم و اندک است خیلی برای قوه ی مدبره قابل توجه نیست، اما اگر مرتب و منظم دفع نشوند و قوه ی مدبره احساس خطر کند، در صدد دفع و رفع بر می آید، یعنی آنقدر تجمع فضولات ایجاد شده، که عملکرد عضو یا اندامی را بهم ریخته و دیگر خروج فضولات سخت است. فضولات: مزمن، متراکم، سخت و چسبنده شده اند و حال که اختلال در فعل ظهور و بروز یافته، کار به ناچار به دارو می انجامد.

در این حالت بهترین تدبیر برای حفظ سلامت ورزش است.

تاثیر ورزش در سلامتی
      • یکی از راه هایی که در کاهش وزن بدون رژیم غذایی می توان پیش نهاد کرد به عنوان یک نسخه عمومی، ورزش است.

ورزش با حرارتی که در بدن ایجاد می‌کند، باعث تحلیل و ترقیق ماده در بدن می شود، آنگاه قوه ی مدبره به فکر راهی برای ماده ی تحلیل و ترقیق یافته می افتد. بهترین راه گسیل ماده به سمت محل های دفع و بهترین محل دفع” پوست “است.

در طول روز مره گی های ما، بخشی از فضولات بدن به طور طبیعی مسیرشان به سمت پوست به عنوان یک محل تجمع مناسب است. در حرکت: روزنه های پوست باز تر می شوند؛ آنگاه فضولات تحلیل و ترقیق یافته، به سمت خروجی باز شده حرکت کرده و در غالب عرق، بخار، دخان و… به بیرون هدایت می‌شوند.

ورزش از بیماری های انسدادی و همین طور عفونت ها و سوء مزاجات گرم و خیلی از بیماری های بارد جلوگیری می‌کند. فضله ی مانده در بدن باعث انقباض و سده می شود.

فضولات با دو مزاج در بدن پدید می آیند: 1. گرم 2. سرد

      • تاثیر انباشت  فضولات در بدن بر سلامتی
  1. فضولات گرم: باعث افزایش حرارت غیر طبیعی بدن می شود. اگر بر ماده ی بدن که همان اخلاط چهارگانه هستند اثر کند، عامل عفونت است.
  2. فضولات سرد: باعث برودت بدن و خاموش شدن حرارت غریزی بدن می شود.
  • غذا خوردن بر اساس لذت

لذت بردن از غذا تا زمانی مفید است که احساس گرسنگی و اشتها وجود داشته باشد. از آن پس، هر لقمه اضافه که خورده شود باعث سوء مزاج شده و افزایش وزن و بیماری های سوء مزاجی دیگری را در پی دارد.

خوردن غذاهای بی مزه تولید رطوبت کرده، باعث شل شدن دهانه معده می شود. اشتها کم شده و اعضاء شل می شوند.

شل شدن اعضاء باعث افتادگی عضلات صورت و ماهیچه ها می گردد که در ادامه افتادگی، کشیدگی پوست و تجمع اخلاط فاسد در زیر پوست می گردد.

آن دسته از عزیزانی که مایل به مشاوره جهت کم کردن وزن بدون رژیم غذایی هستند، می توانند با مشاورین ما از طریق تماس تلفنی یا صفحات مجازی با مشاورین ما مشکل خود را در میان گذاشته تا با اصلاح رفتار های اشتباه و تغییر روند تغذیه، به ایشان در روند دست یابی به سلامتی و اندام مناسب کمک نماییم.

همچنین چنانچه قصد کم کردن وزن به شیوه کاملا حرفه ایی و زود بازده را دارید می توانید با کلیک کردن روی آموزش بهترین روش درمان چاقی از شرایط و نحوه آموزش اطلاع یابید و در صورت تمایل فایل آموزشی را خریداریی نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *