12

جهت پی بردن به راه های مراقبت از پوست، مو و زیبایی باید اول از احوالات گوارش و اعضاء داخلی بدن اطلاع داشت؛ چرا که تمام اعضاء از طریق سیستم های عصبی به یک دیگر پیوسته هستند و از یک دیگر تاثیر پذیری دارند.

چو عضوی به درد آورد روزگار          دگر عضوها را نماند قرار

راه های تشخیص بیماری های داخلی از روی اعضاء ظاهری

همان گونه که اطلاع دارید علوم مختلفی در تشخیص بیماری ها وجود دارند که می توانند به ما کمک کنند تا بدون نیاز به عکس برداری و آزمایشات گوناگون، به مشکلات داخلی اندام ها پی برد.

علومی هم چون زبان شناسی، عنبیه شناسی و بسیاری از موارد دیگر.

این ها همه بیانگر این مطلب هستند که مشکلات و نارسایی های تاثیر گذار در سلامتی، در نتیجه کم کاری یا ضعف در عضوی از اعضاء است که فرد احساس ناراحتی یا بیماری می کند.

عوارض درمان سطحی بیماری های پوستی

همان گونه که ذکر شد تمام اعضا با یک سیستم عصبی بسیار دقیق، پیوسته به هم می باشند.

در زمان استفاده از داروهای موضعی، اصرار به تکرار مصرف، بسیار زیاد است. هم چنین داروهای موضعی بیشتر خشک کننده و لایه بردار هستند؛ از همین روی آسیب های جدی، پوست را تهدید می کند.

آسیب هایی که در اثر مصرف داروهای موضعی به پوست می رسند

این آسیب ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • خشکی پوست
    • از آنجایی که در طب رایج عامل اکثر بیماری های پوستی را ویروس و باکتری ها می دانند از همین روی در تجویز دارو اغلب از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود و گاهی فرد ماه ها گاهی نیز تا یکسال از این داروهای استفاده می کند که مصرف مداوم آنتی بیوتیک ها بیماری های خشک پوست را به همراه دارند.
  • لایه بردارها
    • در مواردی از بیماری های پوستی مانند کک و مک، اغلب از کرم های لایه بردار استفاده می کنند که این امر لایه شاخی پوست که در آن سلولهای لانگرهانس که موضوع سیستم ایمنی پوست را در بر می گیرند، آسیب می زنند و در ادامه این لایه برداری ها، سیستم ایمنی پوست ضعیف و ضعیف تر می شود تا جایی که دیگر هیچ دارویی قادر به درمان مشکل پوستی نمی باشد.

بیماری های جلدی و را ه های مراقبت از پوست، مو و زیبایی که ما در دوره های آموزشی به آن ها می پردازیم:

  1. کک و مک (ملاسما)
  2. پسوریازیس
  3. اگزما
  4. چین و چروک پوست
  5. برص یا پیسی (ویتیلیگو)
  6. جوش غرور جوانی، آکنه
  7. زگیل
  8. ریزش مو
  9. خشکی، چربی، موخوره و شوره سر
  10. کهیر
  11. مراقبت از پوست به سبک طب سنتی

مراقبت از پوست، مو و زیبایی

ارتباط مشکلات پوست، مو و زیبایی با ضعف اندام ها

در ابتدای این مطلب به نکاتی از موارد سلامتی اشاره کنیم.

این نکات به شش اصل مهم در داشتن سلامت عمومی مرتبط هستند، که در طب سنتی از آن ها به عنوان سته ضروریه یاد می شود.

ترتیب سته ضروریه در امر راه های مراقبت از پوست، مو و زیبایی

  1. اکل و شرب

  • یا همان خوردن و آشامیدن؛
    • اولین اصل برای داشتن سلامت عمومی بدن، توجه داشتن به گوارش و هضم و جذب مواد در بدن است. عدم کار کرد مناسب سیستم گوارش، موجب تولید اخلاط فاسد می شود. اخلاط همان سودا، صفرا، دم و بلغم هستند که در صورت عدم کار کرد صحیح گوارش، اخلاط به صورت نامطلوب در بدن تولید شده و مشکلاتی را برای سلامتی به وجود می آورند.
      • عوارض تولید خلط فاسد
        • اخلاط فاسد به دلیل سوخته بودن و عدم وجود مواد غذایی مناسب جهت سلول سازی در این اخلاط، اندام ها از آن منتفع نشده و در بافت های پوستی و اندامی ضعف حاصل می شود. ضعف حاصل شده، طراوت و شادابی قبلی پوست را کم کرده، چرا که برای زنده ماندن عضو، نیاز به سلول جدید است. از همین روی رطوبات زیر پوست تحلیل رفته و سلول های مرده در خشکی زیر پوست مجتمع می شوند. این تجمع سلولها، منجر به بروز لک، چین و چروک و امراض دیگر پوستی می شوند.
        •  اخلاط سوخته در بدن به نوعی عفونت محسوب می شوند. همیشه در همه حال عفونت ها عامل بالا رفتن حرارت هستند. هر گاه حرارت در سیستم گوارش بالا رود، به سمت سر و اندام های فوقانی حرکت می کنند. حرارت بالا موجب تبخیر رطوبات زیر پوست می شوند. از آنجایی که سلولها در بستری از رطوبت قادر به زندگی هستند؛ کم بود رطوبت موجب مرگ سلولی خارج از روند سوخت و ساز بدن می گردد. این مرگ سلولی ایجاد بیماری های پوستی زیاد و گاهی موجب بروز بیماری های اتو ایمیون یا همان خود ایمنی می گردد که مشکلات پوستی هم چون پسو ریازیس، اگزما و برص و دیگر بیماری های پوستی می گردد.

2. الاهویه

  • یا همان آب و هوا
    • از آن جایی که پوست اولین عضویست که با تغییرات جوی و سرد یا گرم شدن هوا و همین طور در آلوده گی های هوا در ارتباط است؛ پس باید در این مورد مراقبت بیشتری لحاظ کرد. آبی که استفاده می کنیم را از آب های مناسب یا آب هایی که در آن فلزات سنگین مضر وجود نداشته باشند یا ماء الحیاط که نوعی از آب هست که با تغییراتی که در ساختار آن بوجود آورده اند باعث سم زدایی بهتر بدن می شود.
    • رفتن به طبیعت و دیدن مناظر زیبا، هم چنین استنشاق هوای پاک حد اقل در ماه یک بار تاثیر بسیار زیادی در طراوت و زیبایی پوست و سلامتی عمومی دارد.

3.اعراض نفسانی

  • یا همان موضوعاتی که به اعصاب مرتبط هستند
    • از معضلات حاد زندگی امروزی، مشکلات روزمره ایست که در طول روز گریبان گیر تمام افراد است. این امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل انکار است. بهتر است با پایین آوردن توقعات یا مشغول کردن ذهن به مسائل سازنده و راه گشا، خود را هر چند لحظاتی اندک از مسائلی که با روح و روان بازی می کنند دور کرد.

4. نوم و یقظه

  • یا همان خواب و بیداری
    • دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن از مشکلاتی است که متاسفانه این روز ها اغلب افراد بدون داشتن دلیل خاصی گرفتار آن هستند. برنامه بد خواب و بیداری و خوابدن در روز باعث به هم ریختن سیستم سوخت و ساز بدن شده و هضم و جذب مواد غذایی به خوبی در بدن اتفاق نمی افتد.

5. حرکت و سکون

حرکت و سکون

 

  • یا همان و رزش و استراحت
    • هضم در بدن ما چهار مرحله است که مراحل سوم و چهارم در رگ ها و اندام ها اتفاق می افتد. باقی مانده هضم مراحل سوم و چهارم یا همان فضولات، در زیر پوست جمع می شوند. فضولات باید از زیر پوست خارج شوند که این امر ممکن نیست بجز عرق کردن.
    • گاهی حرکت زیاد باعث دفع رطوبات مفید بدن از زیر پوست می کردد؛ بنابراین سکون یا همان استراحت برای برخی از افراد مفید و لازم است. خروج رطوبات زیاد از بدن، مشکلات خشکی و بیماری های خشک را به همراه دارد که پیامد های آن خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست است.

6. احتباس و استفراغ

  • یعنی آنچه که باید در بدن نگه داشته شود و آنچه که باید از بدن دفع گردد
    • ادرار، مدفوع، عرق، خلط بینی و گلو و در خانم ها عادات ماهانه جزو احتباس و استفراغات به حساب می آیند. چنانچه این موارد به خوبی و در موقع خود اتفاق نیفتند یا به طور کامل انجام نشوند تاثیرات مخربی بر روی پوست برجای می گذارند.
    • یبوست یکی از مواردیست که باید به آن به طور جد پرداخت. متاسفانه اغلب افراد، رفع یبوست را فقط دفع مدفوع می دانند. در حالیکه یبوست در بیشتر اعضاء می تواند باقی بماند در حالی که فرد دفع دارد.
      • یبوست یعنی خشکی. پس هرگاه که زود عصبانی می شوید یا مو های خشک و وز به سراغ تان آمد یا در بینی یا روی پوست احساس خشکی داشتید، بدانید در نواحی مختلف بدن یبوست اتفاق افتاده.

موارد دیگر راه های مراقبت از پوست، مو و زیبایی

پس از بررسی سلامتی گوارش و رعایت نکات ذکر شده در برقراری زمینه برای داشتن پوست سالم به موضوع داروها باید پرداخت.

البته مواردی که ذکر شد قطعا رعایت صد در صد آن ها امکان پذیر نیست، اما رعایت حداقل آن می تواند در داشتن پوست سالم کمک شایانی کند.

ناگفته نماند: داشتن گوارش سالم نکته بسیار مهمی است که از آن نباید غافل شد. چرا که تولید خلط صالح و تغذیه مناسب اندام و اعضاء، با داشتن گوارش سالم امکان پذیر است.

داروها و اعمال یداوی در راه های مراقبت از پوست، مو و زیبایی

 از دارو ها می توان ماسک ها، کرم ها و اعمال یداوی مانند: حجامت، زالو، حلزون و ماساژ نام برد.

البته این موارد بر اساس مزاج اعضاء که در این جا عارضه ایی که پوست یا مو دچار شده باید به آن پرداخت. مثلا چنانپه فرد مراحل اولیه برص که در طب سنتی به نام بهق از آن نام برده شده به سر می برد، بر اساس تجویز طبیب حاذق از زالو درمانی یا در موارد پیش رفته تر از حجامت استفاده نماید.

هم چنین اگر فردی پوست حساس ندارد و در برابر نور معمولی تابش خورشید آسیب نمی بیند بهتر است از نقاب یا آفتاب گیر بجای کرم های ضد آفتاب استفاده نماید. چون برخی از پوست ها با مصرف کرم های ضد آفتاب حساسیت شان در برابر نور آفتاب زیاد می شود و پس از مدتی کیفت پوست در اثر مصرف غیر اصولی ضد آفتاب پایین می آید.

 در آخر آن دسته از عزیزانی که قصد دارند از پوست بهتر و زیباتری بهره مند شوند، یا افرادی که به بیماری های حاد پوستی یا مو مبتلا هستند؛ می توانند از دوره های آموزشی ما جهت درمان و رفع مشکلات پوستی خود استفاده نمایند. این دوره ها به صورت فایل های صوتی در سایت ما بارگذاری شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *