دندان درد1

علت دندان درد و مراحل پیدایش آن را از این جا باید شروع کرد که؛ اکثر افراد بخصوص جوان ترها از دندان خود به عنوان یک ابزار بهره می برند، که بسیار هم مفید و کار راه انداز است. البته باید به این افراد حق داد چرا که دندان یکی از سخت ترین اعضا بدن است، و این سختی دندان مردم را به اشتباه وا می دارد.

در بین اکثر جوانها، دندان در اصناف مختلف حکم ابزاری را دارد که حین کار در آن لحظه، جایگزین ابزاریست که در دست رس نیست، که تعدادی از آن را یادآور می شوم.

دوستان برق کار: به عنوان سیم چین و سیم لخت کن.

دوستان تعمیر کار: به عنوان انبر دست و پیچ باز کن.

 دوستان لوله کش: به عنوان دست سوم برای باز کردن سر چسب.

عزیزان خیاط: به عنوان قیچی نخ چین.

کپل های عزیز: به عنوان انبر شکننده پسته بادام گردو و …

و در بسیاری از موارد دیده شده که به عنوان میخ کش نیز استفاده می کنند.

همه گزینه های بالا در نگاه اول طنز به نظر می رسند، اما همگی از گزینه فشار به دندان، که اولین و اصلی ترین عامل خرابی دندان هست به شمار می روند. متاسفانه نوجوانها و جوانها در ابتدای شکل گیری عضلات صورت، موارد مراقبتی دندانها را جدی نمی گیرند و باعث آسیب بسیار جدی به دندانها و استخوان فک خود می شوند.

علت دندان درد و مراحل پیدایش

همانگونه که گفته شد، فشار به دندان از اصلی ترین مواردی است که بیشترین تاثیر در پیشرفت خرابی دندان را دارد. این در حالی است که همه ما به این موضوع کاملا واقفیم. می توان گفت که بیشترین موارد خرابی دندان، ناشی از فشار آمدن به دندان است. فشارهایی که به دندان وارد می شود در اکثر مواقع به سردرد منتهی می شود. در زمان بروز سردرد اعصاب به هم ریخته و معمولا طعم دهان عوض می شود. این عوض شدن طعم دهان خبر از افزایش مواد اسیدی در دهان می دهد که زمینه را برای فرسایش دندان فراهم می کند.

رابطه خرابی دندان با مزاج

از دیگر عوامل خرابی دندان، اطلاع نداشتن از مزاج خود است. به این منظور که فرد نمی داند چه طبع و مزاجی دارد. همانطور که در مزاج شناسی گفته شد، در بدن ما چهار خلط وجود دارد که در صورت غلبه هر کدام، طعم دهان تغییر می کند. این مزه و طعم خود موادی را به همراه دارد که برای دندان می تواند مضر باشد. که به اختصار درباره آنها توضیح داده می شود.

  •  مزاج گرم و تر (دم) 
    • در اثر پر خوری، آب دهان کش دار می شود، در این حالت آب دهان خود باعث خرابی دندان است. این افراد بصورت ژنتیک بیشتر به عفونت لثه، دندان درد یا لثه درد همراه با خونریزی دچار هستند. اکثر افراد با مزاج گرم و تر صبح ها مزه خون را در دهانشان حس می کنند. در مزاج گرم و تر، لثه ها سرخ و دندانها نوعی تیرگی همراه با زردی بر روی دندانها به چشم می خورد، و دندان ها سفیدی ندارند. این گروه کار سختی برای محافظت از دندان خود دارند، و باید علاوه بر رعایت کلیه نکات بهداشت دهان و دندان، در مراقبت از گوارش خود جهت پیشگیری از خرابی دندان تلاش کنند.
      • این گروه هنگام مسواک زدن بایستی از نمک استفاده کنند. همچنین در زمان مسواک زدن کلیه نکات صحیصح مسواک زدن را که در دندان درد و راههای درمان آن آن ذکر کردیم رعایت نمایند.
  • مزاج گرم و خشک(صفرا) 
    • رنگ زرد در طب سنتی نشانه غلبه صفرا و خشکی روده است. همچنین موجب استرس هایی که آب خون را کمتر، خون را غلیظ و لب را خشک می کند. گرم و خشک مزاجها زردی دندان دارند. دلیل ترش کردن گلو و بخارات گرم، صفرای موجود در معده است، که بیشتر دچار خرابی دندان می شوند. این گروه نیز همچون گرم و تر مزاج ها کار سختی در نگهداری از دندان خود دارند و بایستی همچون ایشان عمل کنند.
  • مزاج سرد و خشک(سودا)
    • زمانی که سودا در بدن زیاد شود مزه دهان شور شده و دهان بوی عفونت دارد. در این حالت آب دهان اسید بیشتری در خود جمع می کند، این اسید خود عاملی است برای خرابی دندان. سرد و خشک مزاج ها دندانهای تیره اما محکم که کمتر پوسیده می شود دارند. این گروه کافیست بهداشت دهان و دندان را در حد نرمال رعایت کنند، در این صورت هیچ گاه دچار خرابی دندان نمی شوند.
  • مزاج سرد و تر(بلغم)
    • سرد و تر مزاجها در حالی که دندانهای سفید و صدفی دارند، در صورتی که به خلط موجود در بدن خود توجه نداشته باشند دچار خرابی دندان می شوند. زیاد شدن خلط بلغم در دهان، طعم ترش بوجود می آورد. این ترشی نیز می تواند آسیب جدی به دندانها وارد کند. البته افراد با مزاج سرد و تر در صورت رعایت کمترین نکات بهداشتی نسبت به بقیه مزاجها کمتر دچار خرابی دندان می شوند.

فهرستی از علل دندان درد و مراحل پیدایش آن

 

فهرستی از علت دندان درد و مراحل پیدایش آن

  1. یکی دیگر از علل خرابی دندان، مسواک زدن غیر اصولی می باشد که بیشتر افراد بدلیل آگاهی نداشتن از این موضوع؛ از وسیله نظافت و ابزار سلامتی دندان، در پیشرفت خرابی دندان خود از آن استفاده می کنند.
  2. فست فود ها بخصوص پیتزا بدلیل وجود پنیر در ترکیباتشان یکی دیگر از عوامل خرابی دندان می باشند. پنیر پیتزا علاوه بر خرابی دندان یکی از عوامل بسیار موثر در ناراحتی معده نیز است.
  3. همان گونه که می دانید و بارها از طرق مختلف به ما یادآور شده: شیرینی عضو اصلی مهاجمین به سلامت دندان است. چنانچه قسمتی از دندان مشکلی پیدا شود، شیرینی جای خود را در آن قسمت پیدا کرده و اولین ساکن موضع آسیب دیده است. در مورد شیرینی می شود گفت؛ یکی از دشمنان قسم خورده دندان است.
  4. چنانچه خودمان را یک دندان فرض کنیم که در دهان فرد معتاد به مواد دخانی  هست، تنها فکری که به نظرمان می رسد این است که: این فرد کمر همت را بسته تا دهان خود را از وجود ما پاک کند. دود حاصل از دخانیات بصورت جرم بر روی دندان نشسته و فاصله ایی بین لثه و دندانها ایجاد می کند که این خود یکی از عوامل نفوذ  عفونت به ریشه دندان می باشد و نقطه شروعی برای دندان درد است.
  5. شکستگی دندان در اثر ضربه باعث می شود، لایه رویه دندان که همان مینا است از بین برود و عاج دندان که استحکام کمتری نسبت به مینای دندان دارد مستقیما در معرض باکتریهای مهاجم قرار گیرد. چنانچه ضربه وارد شده شدت زیادی داشته باشد، ریشه دندان نیز حرکت کرده و در اطراف آن فضایی ایجاد شده، در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان این فضا می تواند محل تجمع عفونت گردد که به مرور باعث پوسیدگی دندان شده. دندان درد از پیامدهای بعدی آن است.
  6. نوشیدنی های گاز دار بدلیل وجود املاح و مواد قندی فراوان، با باکتریهای موجود در دهان می توانند به خوبی ترکیب شوند و مواد قندی مورد نیاز دندان را به چند برابر افزایش دهند. این خود عاملی برای پوسیدگی دندان است. بخصوص دندان درد کودکان و نوجوانان که هنوز اسکلت فک و دندان آنها بطور کامل شکل نگرفته است.

عفونت لثه

7. داروهای شیمیایی که در صنعت جدید دندانپزشکی تولید و به بازار عرضه می شود، تنها به تسکین درد فرد مبتلا به دندان درد بسنده کرده و دیگر اثرات مخرب آن را مد نظر قرار نداده. مسکن های موضعی دندان با آسیب رساندن به مینای دندان، و قرص و کپسولهای مسکن با آسیب رساندن به گوارش، هر کدام سهمی در فرسایش سیستم ایمنی بدن دارند که متاسفانه در زمان دندان درد به هیچ کدام از این موارد توجه نمی شود.

8. عفونت لثه یکی از مخفی ترین عوامل خرابی دندان است. در اکثر موارد فرد متوجه عفونت در زیر لثه خود نشده، دندانها در حال فرسایش بوده، که پس از چندی دندان درد به سراغش می آید.

9.  یکی از عوامل خرابی دندان که در زمان مراجعه به دندانپزشک گریبان گیر ما می شود، جرم گیری دندان است. متاسفانه جرم گیری دندان مانند: جراحی تومور مغزی بدخیم سرطان است. پزشک معالج بر سر یک دو راهی قرار می گیرد. پزشک با وجود اینکه می داند با این جراحی فرد معالجه نمی شود، اما قصد دارد درد را تسکین بخشد. دندانپزشک در زمان جرم گیری دندان همین حالت را تجربه می کند.

10. گوارش؛ یکی دیگر از مواردی است که باعث خرابی دندان می شود. گازها و اخلاطی که در سیستم گوارشی ما وجود دارد، در اثر زیاد شدن، به سیستم ایمنی دندانها آسیب رسانده، و پوسیدگیهایی بر روی دندانها ایجاد می کنند، که در بیشتر موارد بدون درد دندان است. در این حالت دندان ها به خودی خود در دهان حل شده و ذره ذره از بین می روند، به طوری که اثری از ریشه دندان هم باقی نمی ماند. اینجانب نیز از این دسته افراد هستم.

11. دوران بار داری از حساس ترین دوران زندگی بانوان است. در این دوران فرد باردار به کوچک ترین موارد حساسیت نشان می دهد که این خود باعث پایین آمدن سطح ایمنی بدن شده، و زمینه ساز اتفاقات ناخوشایندی است. دندان درد بارداری یکی از دردهایست که سخت می شود آن را معالجه کرد.

12. دندان درد در کودکان یکی از آزار دهنده ترین دردها برای والدین کودک است. چرا که درد دندان را در کودکان نمی توان به راحتی ساکت کرد. برخی از بچه ها تن به خوردن هر دارویی نمی دهند و هر مزه دارویی برایشان قابل تحمل نیست، از طرفی درد کشیدن کودک برای والدین قابل تحمل نیست. از این روی والدین در یک بن بست قرار می گیرند که راه چاره آن بسیار سخت پیدا می شود.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال خلاص شدن از دندان درد و راههای درمان آن هستند. ترکیبی از روغنهای گیاهی غیر خوراکی، مخصوص ماساژ بنام روغن مسکن دندان درد رازی طب و خمیر دندان گیاهی پتوس پروم که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *