سردرد

سردرد و راه های درمان آن از جمله مواردی است که در طول شبانه روز به طرق مختلف با آن سروکار داریم.

بیش از 90 درصد افراد بشر سردرد یا صداع (نام دیگر سردرد) را تجربه می کنند. این عارضه به عنوان دومین علت شایع درد، در جوامع شناخته شده است. آمارها نشان می دهند، که ابتلا به سردردهای میگرنی به طور میانگین در سطح دنیا 12 درصد است، که به تفکیک جنسیت 17 درصد زنان جوان و شش درصد مردان به این سردرد مبتلا می شوند.

 سردرد را می توان منشا تمام اتفاقات ناگوار در جامعه دانست. سردرد از عارضه هایی است که معمولا اکثر افراد با خوردن یک عدد مسکن، قصد درمان آنرا دارند. این روش می تواند عوارض ناگواری در پی داشته باشد.

شایع ترین سردردها عبارتند از:

  • سردرد معدی
  • سردرد رحمی
  • سردرد کبدی و روده ایی (کولیت) یا میگرن
  • تومورهای مغزی و اندکی کمبود ویتامین D.

سردردها در طب سنتی به 28 نوع مختلف تقسیم می شوند.

این 28 نوع به چهار دسته سردردهای گرم، سردرد های سرد، سردردهای سرد مرطوب، سردردهای گرم مرطوب، که تماما یک راه درمان ساده دارند و آن ماساژ کف پا است.

ساده ترین راه تشخیص سرد یا گرم بودن سردرد: سرکه بو کنید. چنانچه سردرد شما خفیف تر شد، سردرد گرم است. در غیر اینصورت سرد می باشد، که می توانید با بو کردن گلاب به این امر پی ببرید.

چنانچه جهت تسکین سردرد، قصد ماساژ دادن کف پا را دارید، بهتر است این ماساژ با روغن گیاهی انجام گیرد، تا نتیجه مطلوبتر و سریعتری حاصل شود، و بتواند در کمترین زمان، سردرد شما را تسکین دهد. روغن های گیاهی از دیر باز جایگاه مهمی در درمان بیماریها داشته و دارد، که تمام پزشکان حاذق از آن در درمان اکثر بیماریهای داخلی و موضعی استفاده می کنند.

در کف پا 5 لایه پوست وجود دارد. در این لایه ها فولیکول مو و غدد چربی وجود ندارد. که باعث جذب بهتر روغن می شود. وقتی کف پا را با روغنهای گیاهی ماساژ دهید، به سرعت جذب خون می گردد. تحقیقات نشان داده فقط 20 دقیقه طول می کشد روغن جذب خون شود.

خواص دیگر روغن مالی کف پا:

علاوه بر درمان سردرد؛ رفع بی خوابی، درمان آلرژی، پاکسازی ریه، دفع سموم بدن و کمک به کبد جهت عملکرد راحت تری در دفع مواد زائد موجود در خون، همچنین پیشگیری از ازدحام صفرا مازاد در کبد می شود ، و چندین مورد دیگر که در بحث نمی گنجد.

بدن انسان از چهار خلط سودا، سفرا، بلغم و دم تشکیل شده است، که همگی به طور یکسان در بدن وجود دارد. چنانچه یکی از این خلطها در بدن بیشتر از بقیه شود، انسان در خود احساس ناراحتی یا بیماری می نماید. با برهم خوردن تعادل این چهار خلط، سردرد شروع به خود نمایی می کند.

سردردها اسامی گوناگونی دارند، که آزار دهنده ترین آنها میگرن می باشد.

 سردردهای میگرنی در طب سنتی به 14 نوع مختلف تقسیم می شوند.

علائم سردرد و راه های درمان آن به پنج دسته تقسیم می شوند:

راههای ارتباطی کف پا با سر

  • اگر از نیمکره راست شروع شود، با مشارکت کبد بوده. عرق کاسنی و عرق شاتره مفید است
  • اگر سردرد از نیمکره چپ شروع شود، با مشارکت طحال بوده(غلبه سودا، سردی و خشکی). بستن سر با پارچه نخی و الیاف طبیعی پشم شتر و گوسفند مفید است.
  • اگر سردرد در ناحیه پیشانی باشد و سینوزیت نباشد؛ غلبه خلط صفرا(گرمی و خشکی) است. کاسنی، شاتره و عناب مفید است.
  • اگر سردرد در ناحیه شقیقه باشد؛ غلبه خلط دم (گرمی و تری) است. خوردن ترشیجات مثل: آبلیمو و سرکه یا بو کردن آنها مفید است همچنین عطر گل بنفشه.
  • اگر سردرد از پشت سر شروع شود، غلبه بلغم (سردی و تری) است. کندر خوراکی را می توان برای درمان مصرف کرد.

از جمله عوامل عمده سردرد:

ضعف شدید، کم خونی، گرما شدید، واکنشهای عصبی، سردرد میگرنی، سردرد در اثر فشار خون بالا و کمبود ویتامینD.

با کمی تامل و توجه به حالات قبل از بروز سردرد، آنها را می توان معالجه کرد. یکی از ساده ترین راه های درمان سردرد در اثر کم خونی، پیاده روی می باشد. در زمان پیاده روی بلغم موجود در بدن، گرم شده، به خون تبدیل می شود. که علاوه بر برطرف شدن کم خونی موجب پیشگیری از افسردگی و زردی چهره می گردد.

درمان سردرد ازطریق ماساژ کف پا

جهت درمان سردردهای میگرنی، عموم افراد به ماساژ پشت گردن و شقیقه ها اقدام می کنند، که لازمه وقت زیاد و مکان مناسب هست. اما در صورتی که همین نقاط را با روغنهای گرم مالش دهید، در کمتر از سه، یا چهار دقیقه به نتیجه مطلوب دست خواهید یافت. در استفاده از روغنهای گرم این مزیت نیز وجود دارد، که موجب تقویت اعصاب شده و مکانیزم بدن در سازگاری با محیط اطراف تقویت می شود. به قولی با یک تیر چند نشان را زده اید.

باید یادآور شد؛ عامل اصلی اکثر سردردها در اثر مصرف زیاد سردی و خشکی می باشد. سردردهایی که معمولا شب و اول صبح شروع می شوند، سوداوی هستند. برای درمان آنها بهتر است، روغن گیاهی هل به گردن و پس سر مالیده شود.

 

سردرد و مشغله های فکری

به نظر می رسد میگرنها همراه با علائم پیش درآمدی، یکی از عوامل خطرناک سکته مغزی ایسکمیک باشند، که احتمال آن را دوبرابر می کنند.

جوان بودن، مونث بودن، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، و سیگار کشیدن، این خطر را افزایش میدهد. همچنین به نظر می رسد این مسئله با دیکسیون عروق گردنی نیز در ارتباط باشد. درمان پیشگیرانه برای افراد مبتلا به میگرن همراه با علائم پیش درآمدی می تواند از بروز سکته جلوگیری کند.

از اینرو پیشنهاد شده است؛ افراد مبتلا به میگرن، ماساژ کف پا و پشت گردن را با روغنهای گیاهی گرم در برنامه هفتگی خود قرار دهند، در طب سنتی آمده است، که دلیل اصلی اکثر امراض سردی می باشد. همانگونه که گفته شد، سردرد و سردردهای میگرنی در بین زنها شیوع بیشتری دارد. چرا که اکثر زنها بیشتر وقت خود را در محیطهای بسته و بدور از نور خورشید و هوای نامتعادل طبیعت بسر می برند. که این خود تاثیر بسزایی در سردی مزاج و جذب سردیها دارد، که خود عامل پدید آمدن سردرد شده و به تدریج سردردهای متوالی به میگرن تبدیل می شود.

چنانچه هر شب در هنگام خواب در محیط محل خوابیدن بوی عطرهای گرم استشمام کنید، یا یک عدد لیمو را دو نیم کرده و در محل خواب قرار دهید، علاوه بر پیشگیری از سردرد های معمول، به تقویت اعصاب خود پرداخته اید، و از بسیاری امراض عصبی دور می مانید.

چنانچه عادت به نوشیدن آب سرد دارید، سعی کنید این عادت را ترک کنید. چرا که در دراز مدت باعث سردردهای مزمن شده و علاوه بر آن ناراحتی کلیه و کبد را نیز به همراه دارد.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال خلاص شدن از سردرد و راه های درمان آن را خاهان هستند، ترکیبی از روغنهای گیاهی تولید شده بنام روغن مسکن سردرد رازی طب که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

به امید روزی که با طبیعت طبیعی زندگی کنیم و بیشتر به احوالات خود توجه داشته باشیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *