دندان درد2

دندان بدلیل داشتن موقعیت بسیار حساسی که در بدن دارد، یکی از مهم ترین اعضاء در عملکرد گوارشی محسوب می شود. به همین دلیل چنانچه مشکلی در این قسمت بوجود آید، می تواند سیستم ایمنی بدن را به مخاطره اندازد. از این روی رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین عوارض دندان درد و راه های درمان آن یکی از اصول اصلی بهداشت و سلامت فردی در جامعه محسوب می شود.

درد دندان از معدود دردهایی است که برای درمان آن راهکارهای متفاوتی پیشنهاد شده. در هر کدام سعی بر این است، تا در کمترین زمان بتوان درد را ساکت نمود. این در حالیست که تنها تسکین را مد نظر گرفته و برای عواقب بعدی آن راه چاره ایی نیندیشیده اند.

البته افرادی که به دندان درد دچار می شوند تمام فکر و ذکرشان تسکین درد و خلاص شدن از دست آن است. در تشبیه درد دندان به اتفاقات اطراف همین بس که گفته اند: درد دندان از خواستگاری بدتره.

دندان درد در انسانها

معمولا دندان درد در بدترین زمان ممکن به سراغ انسان می آید. در حالی که بهترین ساعتها را در حال سپری کردن هستیم، دندان درد باعث می شود، تمام ساعات خوش آن لحظه را فراموش کنیم.

 این سوال که پرسیده شود؛ آیا تا بحال دندان درد گرفته اید یا نه؟ شاید به نظر کمی مضحک باشد، اما باید باور کرد که افرادی هستند، تا کنون دندان درد را تجربه نکرده اند، که این خود جای سوال دارد. چرا و چگونه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت؛ برخی از افراد به دلیل لطفی که خدا به ایشان نموده و دندانهایی با کیفیت به آنها هدیه کرده، هیچ گاه دندان درد را تجربه نکرده اند. ما با این گروه کاری نداریم.

عده ایی هستند که با مراقبت درست از دندان، و توجه به لکه های ریز و کوچکی که بر روی دندانشان بوجود می آید، آن را فورا برطرف می کنند، این گروه نیز این درد را تجربه نکرده اند.

از آنهایی که دندان درد را تجربه کرده اند باید پرسید که: چه راه هایی برای درمان درد دندانتان امتحان کرده اید؟ چه حس و حالی در زمان استفاده از راهکاری که انتخاب نموده اید به شما دست داده است؟ چه اندازه تاثیر گذار بوده؟ چنانچه دندان درد دوباره به سراغتان آمد، دوباره از همین روش استفاده می کنید؟

دندان درد علائم گوناگونی دارد که عمده ترین آنها:

  • درد نواحی اطراف گوش.
  • محدودیت در باز کردن دهان.
  • ایجاد صدا در هنگام باز و بسته کردن دهان.

دندانها، از زمان شروع به خراب شدن، در دوره های مختلف پوسیدگی، از خود به نوعی واکنش نشان می دهند. که هر کدام بیانگر عمق خرابی و پیشرفت عفونت در دندان است.

زمانی که دندان پوسیدگی سطحی دارد، دردها زودگذر و لحظه ایی هستند، که در اثر خوردن خوراکیهای شیرین، آب سر یا داغ احساس می شوند. این گونه دردها با کمی تحمل و آب نمک قرقره کردن برطرف می شود. این اولین اخطاری است که داده می شود. اما متاسفانه اکثر افراد پس از تسکبن درد کلا فراموش می کنند که دندان خراب دارند. در این مواقع چنانچه فرد حداقل روزی یکبار به روش صحیح مسواک بزند، این عفونت مختصر نیز از بین می رود.

چگونه مسواک بزنیم؟

این مشکلی است که تقریبا تمام آنهایی که دندان درد را تجربه کرده اند، با آن آشنایی ندارند.

همیشه گفته شده که از بالا به پایین و از پایین به بالا باید مسواک را حرکت داد. اما منظور از این گفته را اکثرا درست متوجه نمی شوند.

چگونه مسواک بزنیم

نکته حائز اهمیت در زمان مسواک زدن این است، که بر روی خمیر دندان به اندازه یک عدس، نمک ریخته سپس شروع به مسواک زدن کرد. برای دندانهای بالایی؛ مسواک را باید از بالای دندان روی لثه ها، به پایین کشید و برای دندانهای پایینی؛ مسواک را از روی لثه ها به بالا کشید. پشت دندانها را نیز به همین صورت بایستی مسواک زد. دندانهای سالم هر کدام می بایست 16 بار مسواک زده شوند.

این کار باعث می شود، عفونتهای زیر لثه و باقی مانده غذا بیرون آمده و از تشکیل جرم و عفونت جلوگیری شود.

در نوع پیشرفته تر دندان درد: لایه رویی دندان سیاه شده اما هنوز شکل فیزیکی دندان از بین نرفته(داخل دندان هنوز خالی نشده). عفونت در ریشه دندان نفوذ کرده، اما ریشه دندان هنوز فاسد نشده. در اینگونه دندان دردها، افراد سعی می کنند با مسکن و یا داروهای بی حسی درد را برطرف کنند.

داروهای بی حسی به سریع تر خراب شدن دندان کمک می کنند.

داروی بی حسی ابتدا مینای دندان را ضعیف و خراب می کند، سپس به داخل دندان نفوذ کرده، به گونه ایی که میان دندان خالی، و نیاز به عصب کشی پیدا می کند.

در این حالت بهتر این است که قبل از استفاده از هر گونه مواد بی حسی به دندانپزشک مراجعه، و چاره ایی اندیشید.

پیشرفته ترین حالت دندان درد: اینکه داخل دندان سوراخ شده و عفونت علاوه بر ریشه دندان، استخوان فک را نیز درگیر کرده است. در این مرحله تنها راه چاره عصب کشی است.

تسکین دندان درد و راه های درمان آن به روش خانگی

 

روش درمان خانگی

مقداری گیاه لب تربک خشک شده را در آب خیس کرده، با کمک یک سوزن بر روی شعله شمع بگیرید تا بسوزد. باید سعی کرد که دود حاصل، به داخل دهان و دندان هدایت شود. در مدت زمان انجام دادن این کار، به هیچ عنوان آب دهان را نباید قورت داد. در این حالت برای جلوگیری از ریختن آب دهان بر روی فرش بهتر است یک سینی زیر شمع گذاشت، تا آب دهان داخل سینی بریزد.

این کار تقریبا 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

سرانجام؛ سه عدد کرم که هر کدام به اندازه یک دانه برنج است، همراه با آب دهان بیرون می ریزند. یکی از آنها سر قرمز و دو تای دیگر سر سیاه دارند. این عمل باعث می شود، زمانی که به دندانپزشک جهت عصب کشی دندان مراجعه می کنید؛ مدت زمان عصب کشی کوتاه تر، و نتیجهء عصب کشی بسیار عالی و بدون خطا به پایان می رسد.

درد دندان و عوامل آن

همانگونه که می دانید، درد همیشه در عضو هایی احساس می شود که خون جریان دارد؛ پس چگونه دندان درد به سراغ ما می آید؟ اما هیچ گاه درد ناخن یا مو وجود ندارد؟

عفونت قبل از اینکه به کرم تبدیل شود، در ریشه دندان بصورت یک کیست ظاهر شده، هر لحظه تجمع عفونت در این کیست بیشتر می گردد. بزرگ شدن کیست به اعصاب موجود در استخوان فک فشار وارد کرده و در ریشه دندان احساس درد می کنیم. که در اصطلاح عام دندان درد گفته می شود.

 

زمان درمان دندان درد مراقب لثه ها باشید

به همین دلیل همه افراد سعی بر این دارند، از طریق دندان وارد عمل شده، درد دندان را تسکین دهند.

قابل ذکر است چنانچه در صدد برطرف کردن عفونت در ریشه دندان نشوید، گاهی بصورت دمل چرکی از بیرون دهان و روی پوست صورت ظاهر می گردد. که نیاز به عمل جراحی پیدا می کند.

گاهی عفونت دندان و لثه به قلب نیز آسیب می رساند. که عواقب جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته باشد.

دندان درد در دوران بارداری خانمها:

علت دندان درد بارداری، حتما عفونت یا خرابی دندان نیست. گاهی باد کلاف، باعث درد دندان می شود. که این درد را سعی می کنند، با مصرف مسکن های قوی آرام کنند.

از آنجایی که هر گونه مسکن یا آنتی بیوتیک می تواند اثرات بدی بر نوزاد برجای بگذارد، بنابراین تسکین چنین دردهایی بسیار مشکل و با ریسک بالا همراه است. از طرفی امواج رادیولوژی جهت عکس برداری برای افراد باردار بسیار خطر آفرین است.

بهترین را خلاص شدن از دندان درد

برای تسکین چنین دردی بهتر است از ماساژ صورت با روغنهای گیاهی مسکن درد دندان که مخصوص ماساژ هستند استفاده نمود. در این حالت هیچ گونه خطری جنین و مادرش را تهدید نمی کند. علاوه بر این هیچ عملیاتی بر روی دندان انجام نمی شود، که باعث پیشرفت خرابی دندان گردد.

جهت پیشگیری از درد دندان و مشکلات پس از درمان دندان، بهتر است نظافت دهان و دندان را با مسواک زدن بیشتر رعایت کنیم.

مهم نیست از چه خمیر دندانی استفاده  می کنید. کافیست مقداری نمک به خمیر دندان روی مسواک اضافه کنید.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال خلاص شدن از دندان درد و راه های درمان آن هستند. ترکیبی از روغنهای گیاهی غیر خوراکی و مخصوص ماساژ صورت تولید شده بنام روغن مسکن دندان درد رازی طب که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *