bigstock-Thoughtful-Depressed-Pregnant-263459404

یکی از شگفتی های جهان مادی، بارداری است. این اتفاق شگفت انگیز و مسرت بخش، گاهی با خود مشکلاتی را به همراه دارد که هر کدام به نوعی زندگی را در این دوره نه ماهه مشکل و گاهی سخت می نماید. از جمله سختی ها که در دوران بارداری گریبان فرد باردار و اطرافیان ایشان می شود، دندان درد است. این درد در اغلب مواقع به حدی مشکل ساز است که نام ویژه ایی برای خود دست و پا کرده و به عنوان دندان درد بارداری خود را معرفی نموده.

در دوران بارداری، به دلیل وضعیت خاص فیزیکی و گوارشی فرد باردار، در اغلب موارد، فرد با درد های ناشناخته ایی روبرو می شود که تسکین درد بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن می شود. در این دوران، استفاده از هر نوع داروی مسکن یا تقویتی فقط با مشاوره پزشک متخصص باید انجام پذیرد، در غیر این صورت ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

دندان درد بارداری از جمله مشکلاتی است که جهت درمان آن، پزشک متخصص نیز آزادی عمل نداشته، و در تصمیم گیری با مشکلات بسیاری رو برو می شود. اغلب پزشکان در این دوران هیچ گونه دارو را جهت تسکین یا درمان درد فرد تجویز نمی کنند، چرا که عامل درد ناشناخته است. از طرفی مصرف هر نوع دارو می تواند به جنین آسیب جدی وارد کند. در واقع توصیه شده در این دوران، از خوردن هرگونه دارو اعم از گیاهی یا شیمیایی پرهیز شود.

عامل اصلی دندان درد بارداری

دندان درد بارداری

محیط رحم مادر در زمان بارداری، حساس ترین دوران را سپری می کند و هر گونه ناملایمتی می تواند محیط آرام جنین را دست خوش تغییر نماید.

عمده تغییرات و واکنش های سیستم ایمنی بدن، هم از نظر عصبی هم گوارشی، و گاهی مواد زائد حاصل از تغذیه سلول تشکیل دهنده جنین، به صورت یک توده هوای سرد سرگردان، در بدن به این سو و آن سو در حرکت است. هر کجا از بدن که ضعف یا حفره ایی وجود داشته باشد، در آن نقطه نفوذ کرده، درد شدیدی را ایجاد می کند.

 در برخی افراد به صورت کمر درد، برخی زانو درد، گاهی سردرد و در اغلب افراد به صورتهای دیگر از جمله دندان درد خود را نشان می دهد.

در طب سنتی ایرانی، به این توده هوای سرد سرگردان، باد کلاف گویند، که اغلب افراد با این واژه آشنایی دارند.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن در روزهای اول بار داری، با یک جسم خارجی روبرو شده و جهت خارج کردن این جسم ناشناخته، از خود عکس العمل نشان می دهد. از طرفی درون بدن ترشحاتی تولید می شود با نام پروژسترون.

پروژسترون واکنش سیستم ایمنی بدن مادر را خنثی کرده و از جنین و مادر محافظت می نماید. این فقط گوشه ایی از تغییرات در بدن فرد است که می تواند عامل بوجود آمدن باد کلاف شود.

در زمان بارداری چنانچه در دندان، فک یا لثه فرد، حفره یا ضعفی وجود داشته باشد، هر چند که با چشم دیده نمی شود، اما می تواند فضای مناسبی برای قرار گرفتن باد کلاف در آن نقطه بوده و درد را شروع نماید. اغلب افراد در این زمان حساس، تنها راه چاره را دندان پزشکی یا استفاده از داروهای مسکن می دانند. این در حالیست که هر اقدامی به حد و اندازه خود می تواند خطر ساز باشد. از طرفی در اکثر اوقات کاری از پیش نبرده، بلکه دردی را بر روی درد خود اضاف می نمایند.

راه های تسکین دندان درد بارداری

راههای تسکین درندان درد بارباری

از آنجایی که در اغلب این مواقع، عفونت بسیار کم بوده و عامل اصلی درد باد است. استفاده از آنتی بیوتیک و مسکن، راه چاره نبوده، بلکه امکان دارد جنین و مادر را به مخاطره بیاندازد. اکنون ساده ترین راه درمان دندان درد بارداری را در چند مورد به اختصار شرح می دهیم:

1. کمپرس بخار آب گرم

یک حوله مرطوب را گرم کرده و بر روی موضع در قرار دهید.

2. کمپرس نمک گرم

یک کیسه کوچک نمک را گرم کرده بر روی موضع درد قرار دهید.

3. درمان با سیر

یک عدد سیر را در یک پارچه کوچک کوبیده، به گونه ایی که پارچه با آب سیر کوبیده شده، خیس شود، آنگاه پارچه را بر روی دندان و لثه ها قرار دهید.

4. پودر نخود

چنانچه دندان خرابی است که در آن حفره وجود دارد؛ یک عدد نخود را کوبیده تا پودر شود، سپس درون حفره دندان قرار دهید.

5. درمان به سبک برخی ایلات عشایر

در برخی از ایلات عشایر، جهت درمان دندان درد بارداری، یک حبه سیر را پوست کنده بدون آنکه زخم شود، سپس در پشت گوش مخالف دندانی که درد می کند قرار می دهند. به این گونه که اگر دندان سمت چپ درد دارد، سیر را پشت گوش راست قرار می دهند.

6. دوش حمام گرم

دوش حمام آب گرم می تواند در تسکین درد دندان بسیار موثر باشد. البته به شرط این که بعد از حمام، صورت را به خوبی پوشانده تا باد سرد به صورت نخورد.

7. جویدن آویشن

چنانچه وجود عفونت برای شما محرز و مشخص بود؛ می توانید مقداری آویشن پهن را در دهان جویده، آب آن را تا حد ممکن در دهان نگه دارید؛ به گونه ایی که بتوانید دهان را با آب حاصله بشویید.

بررسی مواردی که بصورت دندان درد نمایان می شوند

1. درد گوش

گاهی به دلیل نزدیکی عضوی مانند گوش به دندان، احتمال می رود که درد از ناحیه گوش بوده و درد به دندان سرایت کرده. بهتر است در این مواقع گوش را نیز معاینه کنید.

2. ناراحتی قلبی

چنانچه در دوران بارداری، استرس در فرد باردار زیاد بوده، و فرد در ناحیه فک پایین سمت چپ احساس درد نمود، بهتر است که به قلب وی نیز توجه کنید. چرا که اغلب این دردها ناشی از مشکلات قلبی پدید می آیند.

نکات مهم

  1. همان طور که گفته شد، دندان درد بارداری در اثر تجمع باد سرد در ناحیه فک و زیر دندان است. به همین دلیل کمپرس آب سرد در این حالت می تواند درد را شدید تر کرده، مشکلات بیشتری را به وجود آورد.
  2. دندان درد در دوران بارداری تا حدودی امری بدیهی است. پس چه بهتر که در این دوران، نظافت دهان و دندان را به طور مرتب و به شیوه صحیح مسواک زدن رعایت نموده، تا دست کم این مورد را مهار نمایید.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال راهی برای درمان دندان درد بارداری هستند، ترکیبی از روغنهای گیاهی غیر خوراکی، مخصوص ماساژ، بنام روغن مسکن دندان درد رازی طب و خمیر دندان صد در صد گیاهی پتوس پروم که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم. این روغن کاملا گیاهی و بدون هرگونه افزودنی های شیمیایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *