انسان و دندان درد

از ابتدای خلقت انسان، مشکلات متعددی گریبان گیر انسان ها بوده که در پی رفع این مشکلات و برطرف کردن نیازهای روزمره خود دست به تحقیق و تفحص می زدند. گاهی در این مسیر به موارد ناخواسته ایی برخورد می کردند که موجب تحولی عظیم در صنعت و علوم متعدد می گردیده. در این بین طبیبان و محققان علوم طب گیاهی نیز از این موارد مستثنی نبوده اند، و همواره به موارد پیش بینی نشده ایی دست می یافتند که علاوه بر اطرافیان، خود نیز شگفت زده می شدند. انسان و دندان درد یکی از چالش های بزرگ طبیبان و محققان علوم پزشکی از بدو خلقت تا کنون بوده، که در این راستا به دستاوردهای شایانی که بعضا غیر منتظره بوده رسیده اند.

روزی نگر که طوطی جانم سوی لبت       بر بوی پسته آمد و بر شکر اوفتاد         

متخصصان و پزشکان در راه مقابله با دندان درد و در بعضی پیشگیری از آن، راهکارهایی را ابداع و ارایه نموده اند تا بتوانند مرهمی بر آلام همنوعان خود نهد.

موهبت الهی و چیدمان دندانها در دهان

آفریدگار مهربان، با همان نظمی که تمام اعضاء را در کنار یک دیگر قرار داده؛ در دهان انسان نیز، دندانها را بنا به نوع کارایی و عملکرد آنها در جویدن غذا، شکل فیزیکی خاص و نیز ریشه های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته که ما انسان ها برای هر کدام از این دندانها در فک پایینی و فک بالایی بر اساس موقعیت مکانی آنها نام هایی تعریف نموده اییم، که هر کدام دو به دو مقابل هم در فک پایین و بالا نام های یکسان دارند. همچنین  برای دندان ها، لایه های متعددی در نظر گرفته شده که بنا بر کارایی و تماس با مواد غذایی که ما تناول می کنیم در سختی و نرمی آن ها، به ترتیب اهمیت استحکام، لایه بندی نموده که برای هر کدام از این لایه ها توسط متخصصین امر، نامی مشخص گردیده.

علت دندان درد و مراحل پیدایش آن

دندان درد گاهی در اثر واکنش های عصبی و گاهی در اثر فعل و انفعالات گوارشی به وجود می آید که در ظاهر هیچ نشانه ایی از خرابی دندان مشاهده نمی شود. این موضوع باعث می شود که فرد از درمان آن عاجز مانده، تنها راه تسکین را در خوردن داروهای مسکن می بیند. در علوم پزشکی، اعم از طب سنتی، اسلامی و مدرن، این راه یکی از آسان ترین در عین حال خطرناک ترین راه درمان به حساب می آید، چرا که با استفاده از مسکن های شیمیایی، گوارش نیز تحریک شده و آسیب های جدی را می تواند به سیستم گوارشی فرد وارد کند.

از دیر باز گیاهان موجود در طبیعت به یاری انسان آمده تا بتواند دردها و امراض را از خود دور کند، که در این بین، دندان درد هم از این موهبت الهی بی نصیب نبوده، و گیاهان بسیار متنوع ای شناسایی شده که توانسته مشکلات بین انسان و دندان درد را تا حد زیادی مرتفع کند. 

دندان درد از جمله امراضی است که عموم افراد در سنین مختلف به آن دچار شده اند، و هر فرد تجربیاتی در راه درمان آن کسب کرده، که هنگام مواجهه با آن، یا برخورد با شخصی که دندان درد دارد، این تجربیات را بکار می گیرد. اما غافل از اینکه هر کدام از انواع دندان درد در افراد مختلف با مزاج متفاوت راه درمان متفاوتی را می طلبد، بدین معنا که چنانچه درد دندان عصبی باشد یا پوسیدگی یا ضرب دیدگی و یا در اثر فشار، در افراد با طبع سرد و طبع گرم یا دندان درد بارداری، می تواند داروی متفاوت از دیگری تجویز نمود. 

نگرش انسانها به علل پیدایش دندان درد  

در باور عامه مردم، دندان درد اول در اثر خوردن شیرینی و دوم در    +. باید گفت که این دو مورد فقط بخشی از علل دندان درد است که بسیار مشهود و عمومیت دارد، در حالی که موارد بسیار زیاد دیگری نیز می تواند عامل بوجود آمدن دندان درد شوند. در برخی از افراد می توان با استفاده از شیرینی، دندان درد را تسکین داد، این درحالیست که چنانچه قصد درمان درد دندان فردی از همان خانواده را به این شیوه داشته باشید چه بسا به درد آن اضافه تر نمایید. 

دندانپزشکی از گذشته تا کنون

در گذشته بسیار دور، تنها راه درمان دندان درد را، کشیدن دندان می دانستند. این عمل گاهی منجر به فوت برخی افراد می شده، که از علل آن، شدت درد و در برخی افراد خونریزی زیاد بوده. در اکثر افراد بزرگ سال، بعضی از دندانهای آسیاب ریشه های متفاوت و محکمی دارند. گاهی این ریشه ها دو، گاهی سه و به ندرت چهار رشته هستند، که از آنها در دندانپزشکی نوین؛ دو، سه یا چهار کاناله نام برده می شود. این ریشه ها اغلب اوقات در افرادی که در کودکی یک بار دندان آسیاب خود را کشیده اند و نیز افرادی که دخانیات استفاده می کنند فرم خاصی دارد، زائده هایی بر روی این ریشه ها دیده می شوند که شباهت زیادی به زائده های روی پاهای ملخ دارند، که استحکام، و سطح تماس دندان با لثه ها را زیاد می کند. اینگونه دندانها در زمان کشیدن، قدرت زیاد دندانپزشک را می طلبد. تصور کنید در این زمان دندانپزشک چه اندازه فشار به دندان و لثه وارد می کند.

دندان در دهان و نزدیک به هسته مرکزی بدن که همان مغز است قرار دارد، و در مسیر رشته های عصبی بدن که از مسیر گردن به مغز منتهی می شوند قرار گرفته. در زمان درد و یا تحریک شدن دندان، به دلیل مجاورت رشته های عصبی بدن با دندان، این رشته های عصبی تحریک شده، و اعلام درد زیاد را به صورت همزمان به مغز ارسال می کنند، این هجمه از علائم درد و اعلام آن به طور یکجا به مغز، در حد تحمل برخی افراد نبوده و گاهی باعث فوت شخص می گردیده. این مشکل باعث شد تا عده ایی نسبت به این نحوه درمان وحشت زده شده و تحمل درد دندان را بهترین راه چاره می دیدند.

 

انسان و دندان درد

 در گذشته نچندان دور، در محلات افرادی کشیدن دندان را پیشه خود کرده بودند. شغل ایشان به دلیل درد زیادی که هنگام کشیدن دندان به افراد وارد می نمود، باعث می شد که مراجعه کننده ی کمی داشته باشند، از همین روی فرد به اصطلاح دندانپزشک، جهت تامین مخارج زندگی به شغل آرایشگری، آشپزی و در بیشتر موارد به ختنه کردن کودکان مشغول می شد. این مشاغل هر کدام به نوبه خود می توانست ترس و اضطراب را به کودکان وارد نماید. این ایجاد ترس منافع سود مندی برای والدین در پی داشت. از همین روی دندان درد کودکان همیشه نزد خود کودک مخفی می ماند و هیچگاه شکایتی از درد دندان از خود بروز نمی دادند.

بیشتر والدین در اکثر اوقات برای ترساندن بچه های خود و منع کردنشان از کاری که باب میلشان نبوده و بچه نباید انجام میداد، نام این شخص شریف و همه فن حریف که جایگاه ویژه ایی در بین کودکان داشت را می آوردند، که بسیار مفید و موثر واقع می شد. با پیشرفت علوم مختلف و حرفه ایی شدن تخصص ها این موهبت الهی در محلات، جهت استمداد والدین برچیده شد. 

در آن دوران کودکانی که دندان شیری داشتند و زمان کشیدن دندانشان می شد، خود به صورت خود جوش و از ترس حضور در خدمت دندانپزشک محل، با یک تکه نخ، دندانشان که لق شده بود را می کشیدند. البته هنوز نیز افرادی هستند که به این کار مبادرت می ورزند، با این تفاوت که دیگر ترس از شخص سومی در میان نیست. 

در کنار دیگر علوم که در حال پیشرفت هستند، در علم پزشکی به خصوص دندانپزشکی از آنجایی که دندان در زیبایی چهره تاثیر زیادی داشته،  به رابطه انسان و دندان درد نگاه ویژه ایی شده، چرا که عده ایی با رفتن به دندانپزشکی مخالف و شاید بیزار باشند. باید یادآور شوم که خود من نیز از این دسته افراد هستم.

امروزه در دندانپزشکی تحولات و پیشرفت چشمگیری اتفاق افتاده. به گونه ایی که برخی افراد به راحتی و در جوانی به دندانپزشکی مراجعه نموده، تمام دندانهای خود را کشیده و از این عمل خود ابراز خرسندی می کنند. چرا که از درد دندان رهایی یافته اند.

در علوم دینی و طب اسلامی هر گونه دردی را دعایی هست، که در برخی افراد مفید واقع می شود. برای انسان و دندان درد نیز دعایی هست که در بیشتر کتب اسلامی از آن نام برده شده. این یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای درمان درد دندان است، که تقریبا تمام افراد مسلمان برای یک بار هم که شده این راه را امتحان نموده اند.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال خلاص شدن از دندان درد و راههای درمان آن هستند. ترکیبی از روغنهای گیاهی غیر خوراکی، مخصوص ماساژ بنام روغن مسکن دندان درد رازی طب و خمیر دندان گیاهی پتوس پروم که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *