ویروس کرونا

امروزه در محافل عمومی و خانوادگی، اغلب صحبت ها، در مورد کرونا و راه های پیشگیری از کرونا نقل مجلس است. برخی، شنیده های خود را با دیگران در میان می گذارند و برخی تجربیات خود را از اتفاقاتی که برای خود و اطرافیانشان رخ داده.

متاسفانه خیلی ها هم با آمار مبتلایان به کرونا و جان باختگان این بیماری، جمع را مکدر می کنند. خیلی از افراد هم راه های امتحان شده که به نظرشان درست می آید و خود نیز به آن راه و روش جهت پیشگیری عمل می کنند را به دیگران یادآور می شوند.

ما در این مطلب قصد داریم نکاتی را یادآور شویم که شاید تا کنون کسی به این شفافیت و ادله کافی، نحوه پیشگیری و درمان کرونا را بیان نکرده. قطعا پیشگیری از کرونا، راه های زیادی دارد، اما کاربردی ترین و ساده ترین راهها که امروزه پیشنهاد می شوند را بهتر است به آنها بپردازیم.

ساه ترین راه های پیشگیری از کرونا

اکثر افراد در زمان شیوع یک ویروس همه گیر، در بدن خود از آن ویروس به صورت نحفته پذیرایی می کنند.

بر اساس نوع رفتار های غذایی و رعایت اصول خواب و بیداری، همچنین رعایت نکات بهداشتی، و رعایت دیگر راه های پیشگیری از سرایت آن ویروس که اطلاع دارند، به ویروس اجازه فعالیت نداده و عده ایی، با رعایت نکردن نکات،  به بیماری حامل آن ویروس مبتلا می شوند.

چنانچه بخواهیم رعایت این نکات را فهرست وار نام ببریم، به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

راههای پیشگیری از کرونا

 

  1. خواب کافی
  2. تغذیه مناسب
  3. استفاده صحیح از داروهای گیاهی
  4. رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک

1. خواب کافی

در ابتدا بهتر است که مروری بر مطلب عوارض خواب و بی خوابی در طب سنتی داشته باشیم. چرا که یکی از موارد پیشگیری از کرونا، میزان خواب و بیداری است.

همان طور که گفته شد، قوه مدبره برای کار سازی امور بدن به استراحت نیاز دارد. در صورت تنظیم نبودن میزان خواب و بیداری، این قوه، تمرکز خود را از دست داده و قدرت کافی برای رسیدگی به تمام اندام ها را ندارد.

خواب کم باعث افت حرارت غریزی شده، فرد احساس ضعف و کرخ بودن در خود را دراد. این امر نشانه ی پایین آمدن تمرکز قوه مدبره و ضعف آن است.

زمانی که خواب، ناکافی بوده و به اصطلاح سیر خواب نشویم، بدن دچار نوعی سردی می شود؛ این سردی همان افت حرارت غریزی است که در مطلب خواب و بی خوابی اشاره کردیم.

هنگام خواب، هضم به طور کامل انجام شده، سلول سازی به نحو مطلوبی صورت می پذیرد. این اتفاق یکی از مواردی است که بدن را برای شروع یک روز جدید آماده می کند.

شما می توانید جهت تکمیل اطلاعات خود در مورد خواب، به مطلب عوارض خواب و بی خوابی در طب سنتی مراجعه کنید.

چنانچه از بی خوابی رنج می برید و خواب مناسبی را در طول شب تجربه نمی کنید، می توانید مطلب راه های خانگی داشتن خواب خوب را مطالعه فرمایید.

2. تغذیه مناسب جهت پیشگیری

منظور از تغذیه مناسب بعنوان یکی از راه های پیشگیری از کرونا، صرفا خوردن غذاهای سنگین و مقوی نیست بلکه؛ به موقع خوردن و به اندازه خوردن است. تغذیه مناسب را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

تغذیه مناسب راهی برای پیشگیری از کرونا

  الف: گرسنگی

ب: پرخوری

 

الف: گرسنگی

هنگام گرسنگی، یدن بر اساس عادت ذاتی خود، به دنبال سلول سازی است. زمانی که مواد غذایی مناسب، در زمان مناسب به بدن نرسد، توان سلول ها تحلیل رفته و جایگزینی سلولی نیز انجام نمی شود.

گرسنگی چنانچه زمانی اتفاق بیفتد که ما در معرض خطر حمله ویروس کرونا قرار گرفته باشیم، بدن نمی تواند در مقابل این تهاجم ویروسی مقاومتی را از خود نشان دهد، از همین روی، در مقابل ویروس کرونا تسلیم شده، سلامتی فرد به مخاطره می افتد.

چنانچه این عمل در چند مرحله انجام پذیرد؛ ویروس کرونا، جایگاه خود را در بدن مستحکم کرده، بطور آهسته حرکت خود را به نقاط ضعیف تر بدن شروع می کنند. در این موقع است که؛ فرد در برخی از اندام های خود احساس ضعف کرده، به اصطلاح به کرونا مبتلا شده.

اگر فرد به عادات غذایی و رفتارهای بدن خود در طول روز دقت کرده باشد، می تواند سریع تر تشخیص دهد که از کدام نقطه بدن در حال آسیب دیدن است. که با رسیدگی به موقع، می شود جلو ابتلا به بیماری را گرفت.

ب: پرخوری

با یک مثال موضوع پرخوری را شروع می کنم.

یک خانواده سه نفره را در نظر می گیریم. مادر خانواده، توان بدنی خود را در طول روز صرف رسیدگی به امور سه نفر کرده، افراد خانوده نیز راضی هستند.

چنانچه چند نفر برای چند روزی بعنوان میهمان به نفرات خانواده اضاف شوند، بدون شک توان مادر خانواده تحلیل رفته و رسیدگی به اهل منزل، در مقایسه با قبل، کیفیت خود را از دست می دهد.

بدن نیز در هنگام پرخوری همین حالت را دارد. در دور همی ها، افراد مشغول صحبت شده و در حین صحبت کردن، بدون اختیار مشغول خوردن هستند.

این امر، گاهی تا حدی پیش می رود که از توان قوه مدبره( قبلا در مورد آن صحبت شد) خارج بوده، امور بدن را نمی تواند به خوبی مدیریت کند. از همین روی، از بخشی از اندام غافل شده، یا تمرکز کافی بر تمام اندام ها را ندارد. چرا که بیشتر حواس خود را به هضم غذاهای وارد شده به معده می کند.

یک روزی آقای میثم درویشان پور در برنامه خندوانه، این موضوع را بصورت طنز، به خوبی به نمایش گذاشت.

معمولا دور همی ها در شب و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند. در این مواقع علاوه بر پرخوری، بیخوابی نیز به آن اضافه شده، زمینه را برای ابتلا به ویروس کرونا محیا می کند.

در این مواقع، افرادی که زمینه را با تکرار رعایت نکردن های متعدد، برای رشد ویروس کرونا فراهم کرده اند، زودتر از دیگران مبتلا شده و بر اساس توان بدنی که برای آنها باقی مانده، از ویروس آسیب می بینند.

3. استفاده صحیح از داروهای گیاهی جهت پیشگیری

این روزها یکی از راه های پیشگیری از کرونا در جامعه، تشویق همه افراد به خوردن دمنوش های گرم است، غافل از این که فرد چه مزاج و طبعی دارد.

زمانی که قصد استفاده از غذا یا دارویی دارید، باید بر اساس  مزاج اعضاء و طبیعت خود، آن را انتخاب کرده، با اطلاع از طبع آن دارو یا غذا، مقدار مصرف، کم یا زیاد آن را باید مشخص کرد.

استفاده از دمنوش ها، شاید یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از کرونا و قطعا راه درمان کرونا باشد. اما آیا تاکنون به این فکر افتاده اید؛ این دمنوش ها را تا چه اندازه می توان مصرف کرد؟

همان گونه که در مطلب مزاج شناسی یادآور شدیم، مزاج هر فرد بسته به نوع گرم و خشک یا سرد و تر نوعی دارو یا غذا را می طلبد. از این روی نمی توان به افراد با مزاج های مختلف، داروهای یکسان را تجویز کرد.

شما می توانید جهت تشخیص مزاج خود با کمک گرفتن از جدول مزاج شناسی، مزاج خود را تشخیص داده و بر اساس آن، نحوه تغذیه خود را برنامه ریزی کنید.

استفاده صحیح از دمنوش ها بعنوان راهی برای پیشگیری از کرونا

زنجبیل و دارچین

زمانی که دمنوش هایی مانند زنجبیل و دارچین را پیش نهاد می دهند، شاید یکی از بهترین راه های پیشگیری از کرونا به نظر برسد، اما بهتر است بدانیم که این نوع دمنوش ها، گرمی زیادی به بدن داده، از طرفی، خشکی را دو چندان می کنند.

این خشکی در اکثر افراد، باعث ضعف اعصاب شده و به قولی، فرد زود از کوره در می رود. در بعضی دیگر نیز باعث خشکی پوست و احساس خارش در کمر و گاهی دیگر نقاط بدن می شود، در صورت ادامه این روند، شخص به اگزما دچار می شود.

حرارتی که دمنوش های گرم به بدن می بخشند، در مزاج های گرم باعث تشدید حرارت غریزی شده و فرد به تپش قلب و گاهی فشار خون بالا مبتلا می شود.

گرمی ها اصولا عوارض کمتری نسبت به سردی ها دارند؛ به این معنی که؛ گرمی ها را زود تر می توان در بدن مهار کرد. اما اگر در مهار آن تعلل کنیم، عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

 گاهی داروها، ترکیبی از گیاهان گرم و خنک تشکیل می شوند که می توانند عوارض یک دیگر را خنثی کرده و بر بیماری سرسختی همچون کرونا غلبه کنند. باید مراقب درصد ترکیب و مزاج دارو و فرد مصرف کننده بود.

4. رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک

از جمله راه های پیشگیری از کرونا که امروزه زیاد بر آن تاکید دارند؛ رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک است.

این روزها، چنان بر روی این مورد تاکید و اصرار دارند، که گاهی اوقات دیده می شود فرد در خودرو شخصی، تنها و شیشه ها بالا، باز هم رضایت به برداشتن ماسک نمی دهد.

باید به این دسته از افراد یادآور شد که ریه ها نیاز به اکسیژن دارند. خوب است که گاهی ماسک را کنار زده، تا اکسیژن به ریه ها برسد.

باید گفت که این قبیل افراد، بیشتر در خطر ابتلا به کرونا و در دراز مدت به آسم و حساسیت های فصلی هستند.

 هنگام دم، اکسیژن به داخل ریه ها هدایت شده و در باز دم، هوای کثیف خارج می شود.

هنگامی که ماسک مقابل دهان و بینی قرار دارد، مقداری از این هوای کثیف در فضای مقابل دهان متوقف شده و در مرتبه دوم دم، به سمت ریه ها هدایت می شود.

این هوای کثیف نمی تواند احتیاجات سلولی بدن را برآورده کرده، سلولها با کمبود اکسیژن مواجه می شوند. در طول روز، چنانچه این عمل تکرار شود، فرد احساس خمودی و خستگی کرده، انرژی کافی برای ادامه فعالیت را در خود نمی بیند.

این خستگی و خمودی، ناشی از کمبود اکسیژن در مغز و بقیه اعضاء فرد است.

پیشنهاد گروه رازی طب برای مقابله با کرونا

چنانچه در طول زمان بیداری، امکان رعایت برخی از مواردی که ذکر شد، برای شما وجود نداشت.

بهترین کار برای شما استراحت به اندازه کافیست.

خواب شب، بهترین عامل پیشگیری از کرونا، و بسیاری از بیماریهای ویروسی دیگر است.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدلیل مشغله زیاد، مجبور به حضور در محافل پر تردد هستند، همچنین افرادی که با دور همی های شبانه انس و الفت زیادی دارند و توان ترک این محافل را ندارند،

پیشنهاد شگفت انگیزی برای ایشان داریم.

 

گروه رازی طب، ترکیب گیاهی را، برای پیشگیری و نیز درمان بیماری کرونا، یا سایر بیماریهای ویروسی سرما دوست تولید نموده با عنوان پودر درمان بیماریهای ویروسی کرونا و آنفولانزا که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

 

کافیست بعد از یک روز پر مشغله و سخت، قبل از خواب، یک قاشق چای خوری از این پودر را میل نمایید، تا علاوه بر از بین رفتن ویروس های احتمالی راه یافته به بدن شما، یک خواب راحت و عمیق داشته باشید.

ناگفته نماند، این امر در صورتی محقق می شود که خواب کافی، در اولویت قرار گبرد.

بیشتر بخوانیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *