مسواک زدن

در توصیه های بهداشتی، شرط داشتن دندان سالم، رعایت بهداشت دهان و دندان است. از همین روی در تمام علوم بهداشتی اعم از طب سنتی و نوین، مسواک زدن را رکن اصلی بهداشت دهان و دندان می دانند. از آنجایی که اکثر مردم از نحوه درست مسواک زدن اطلاع ندارند، متاسفانه امروزه مسواک زدن اصلی ترین عامل دندان درد ، عفونت و جرم دندان شده.

انسان از اول خلقت خود، به مرور رعایت بهداشت را جدی تر دنبال کرده، و سعی در تکمیل تر کردن آن داشته. در تمام ادیان الهی نیز بر رعایت بهداشت تاکید شده. در کتب اسلامی و روایت ها نیز به رعایت بهداشت بخصوص نظافت دهان و دندان سفارش بسیاری شده. از همان دوران، از چوب درختی که نام آن اراک است به عنوان مسواک استفاده می شده که خواص دارویی بسیاری برای آن تعریف شده. و نحوه استفاده از چوب مسواک همانگونه است، که امروزه برای مسواک زدن تعریف می شود.

زمان مسواک زدن باید به این نکته توجه داشت:

در دهان دو عضو متفاوت از یکدیگر، سخت ترین و لطیف ترین عضو بدن در کنار هم قرار گرفته اند. دندان و لثه دو عضو متفاوتی هستند که؛ هنگام نظافت دهان و دندان بیشتر به دندانها توجه می شود، لثه و حساسیت بالای آن بکلی فراموش شده و سلامت آن به خطر می افتد.

  اکثر افراد مسواک زدن را برای سفیدی و زیبایی دندان می دانند، به همین خاطر گاهی مسواک را زبر و خشن انتخاب می کنند و در موقع مسواک زدن بدون هیچ ملاحضه ایی با سرعت و فشار دادن مسواک به روی دندان ها، قصد تمیز کردن دندان را دارند، که در این بین به لثه ها آسیب جدی وارد می کنند. همانگونه که در مقاله دندان درد و راههای درمان آن نحوه مسواک زدن بطور کامل ذکر شده: مسواک را باید به آرامی بر روی لثه کشید تا به آن آسیبی وارد نشود.

زمانی که مسواک روی دندان به سمت چپ و راست به حرکت در می آید کلیه ریزه های باقی مانده غذا از روی دندان به زیر لثه ها هدایت می شوند. در ادامه حرکات چپ و راست مسواک به روی دندان، همزمان مسواک با لثه ها نیز در تماس است و لثه ها را همراه خود به چپ و راست می کشاند، که این امر باعث فاصله گرفتن لثه از دندان شده، به مرور زمان رنگ لثه برافروخته و گاهی نیز به رنگ سیاه مایل می شود. این عمل، باعث فرسودگی لثه شده که در ادامه خرابی دندان را در پی دارد. از همین روی می توان گفت مسواک زدن مسواک زدن اصلی ترین عامل دندان درد درد است.

لثه و دندان هایی که عفونت پنهان دارند، معمولا به آبی که دمایی پایین تر از دمای بدن دارد حساس هستند. برخی افراد در زمان مسواک زدن، بدون اطلاع از عفونت دهان و دندان خود، زمانی که به مسواک زدن مشغول می شوند، ناخواسته موجبات شروع دندان درد را فراهم می کنند، این در حالیست که چنانچه نحوه صحیح مسواک زدن را رعایت کنند، علاوه بر اینکه عفونتها دفع می شوند؛ به هیچ عنوان دندان درد به سراغ آنها نمی آید.

نحوه تشکیل عفونت و آبسه دندان

کم و بیش دیده اید؛ زمانی که دندان، درد می کند؛ جهت تسکین درد آن، به مسواک زدن می پردازیم. باید دانست که بیشتر، در این مواقع مسواک زدن اصلی ترین عامل دندان درد بوده و موجب تشدید و انتشار درد می شود. در این زمان  عفونت بصورت یک کیسه(کیست) در انتهای ریشه دندان روی استخوان فک تشکیل شده.

این عفونت به اعصاب انتهایی دندان و فک فشار آورده، ایجاد درد می کند. در این حالت فردی که به مسواک زدن مشغول می شود، بیشتر تمرکز خود را به نقطه درد معطوف می نماید، این تحریک و فشار به لثه و دندان، باعث تحریک بیشتر اعصاب شده؛ درد دندان بیشتر می شود.

چنانچه این عمل ادامه یابد، کیست تشکیل شده در ریشه دندان پاره و عفونت به تمام نقاط فک منتشر می شود. در این حالت صورت ورم کرده، فشار از روی اعصاب نقطه ایی برداشته، و درد در آن نقطه تا حدودی آرام می گیرد. این کم شدن فشار درد،  به این دلیل است که؛ اعصاب تمام صورت درگیر شده اند و فک واکنش نشان می دهد. فشار و درد در بین اعصاب صورت تقسیم شده.

مراحل اولیه پوسیدگی دندان

دندانهایی که پوسیده شده و لکه های سیاه بر روی آنها دیده می شود، به ما هشدار می دهند که راه نفوذ باکتری و عفونت به ریشه دندان باز شده و محافظ خود را برای پیش گیری از نفوذ باکتری های مضر از دست داده. در این زمان برخی از افراد برای پیشگیری از دچار شدن به دندان درد، سعی بر این دارند که نظافت دهان و دندان را به نحو احسن رعایت کنند، اما غافل از اینکه نحوه مسواک زدن صحیح را به خوبی فرا نگرفته اند و با روش غلط مسواک زدن، حجم زیادی از باکتریهای مخرب دندان را به سمت ریشه دندان هدایت می کنند. در این زمان مسواک زدن اصلی ترین عامل دندان درد و عفونت دندان می باشد.

جرم دندان عامل موثر در پوسیدگی و دندان درد است

بعد از خوردن غذا، بر روی مینای دندان لایه هایی از ریزه های غذا باقی می ماند. این باقیمانده غذا، مواد قندی مفیدی با خود به همراه دارند، که به قوام و استحکام مینای دندان کمک می کند. از همین روی توصیه شده: بهترین زمان برای مسواک زدن بیست دقیقه بعد از غذا خوردن است. باید اجازه داد مواد غذایی مفید در دهان به خوبی جذب دندانها شود.

باقیمانده های غذا که روی دندان یک لایه را تشکیل داده اند در صورت برطرف نشدن، بافت خود را محکم تر کرده و یک لایه نسبتا سخت بر روی دندان تشکیل می دهند. زمان مسواک زدن در صورت عدم رعایت اصول نظافت دندان، این لایه های اضافی به زیر لثه ها هدایت می شوند. در صورتی که روال اشتباه مسواک زدن ادامه پیدا کند، لایه های بعدی غذا نیز به لایه های قبل اضافه شده، زیر لثه جرم هایی با ضخامت زیاد و سطحی زبر و خشن تشکیل می شود. این جرم، باعث فاصله بین دندانها و لثه شده و از دیگر مواد غذایی با حجم بیشتر استقبال می کنند. زبری سطح جرم باعث صدمه دیدن لثه شده، زمان مسواک زدن از لثه ها خون جاری می شود. ازدیاد جرم و خون ریزی لثه با خود عفونت را به همراه دارد.

مواد قندی مفیدی که همراه غذا وارد دهان می شوند، بین جرم تشکیل شده روی دندان و سطح رویی دندان که همان مینا نام دارد نفوذ می کند، به مرور باعث از بین رفتن استحکام مینای دندان می شوند، و شرایط را برای نفوذ باکتری های مضر به داخل دندان فراهم می کند. باکتری ها از مینای دندان عبور کرده، در لایه دوم دندان که عاج نام دارد شروع به فعالیت می نمایند. در نهایت پیدایش لکه های سیاه بر روی دندان، و خرابی دندان را در پی دارد.

زمان خرید مسواک: به نرم بودن و کیفیت مسواک دقت کنید. نرم بودن مسواک شرط اول رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است. چرا که زمان مسواک زدن لثه نیز درگیر می شود. متاسفانه گاهی مسواک را از روی قیمت آن انتخاب می کنیم و به کیفیت آن توجهی نداریم.

حدود بیست سال پیش رفتم دارو خانه گفتم یه مسواک نرم و خوب می خوام. چهارتا مسواک بهم نشون داد گفت: اینا همون چیزایی هستن که می خوای. منم یکیش رو که قیمت متوسطی داشت برداشتم. خونه که رسیدم مثل بچه ها که ذوق می کنن بازش کردم و خمیر دندان زدم شروع کردم به مسواک زدن، اولین حرکت حس کردم توی دهنم چندتایی نخ هست، با خودم گفتم چون مسواک نو هست این نخ ها عادیه. باور کنید چهارمین حرکت فقط یک دسته پلاستیکی بجای مسواک توی دهنم بود و تمام دهنم پر از پرزهای مسواک شد. فقط ده دقیقه داشتم خلال دندان می کشیدم تا بین دندان هام رو از پرزهای مسواک خالی کنم. به خیر گذشت فقط مسواک خراب شد و دهنم آسیبی ندید. سراغ داروخانه که رفتم گفت: خودت انتخاب کردی من فقط پیشنهاد دادم. پول ما هم پرید.

اگر اون روز می دونستم که یک همچین روزی تصویر اون مسواک خراب اینقدر به دردم می خوره هیچ وقت دورش نمی نداختم. هرچیز که خوار آید روزی به کار آید.

باید یادمون باشه که مسواک ها رو طوری انتخاب کنیم که بیماریی دیگه ایی به لثه و دهانمون وارد نکنیم. یادمان باشد علت دندان درد بارداری اغلب با تمام  نوع دندان دردها تفاوت دارد.

اولش گفتم که مسواک زدن اصلی ترین عامل دندان درد است 

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال خلاص شدن از دندان درد و راههای درمان آن هستند. ترکیبی از روغنهای گیاهی غیر خوراکی، مخصوص ماساژ بنام روغن مسکن دندان درد رازی طب و خمیر دندان پتوس پروم که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

نظر(۲)

  1. ادیب

    سلام،مفیدبود،متشکر

    1. سعید مجیدی

      سلام ممنون بابت نظر خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *