درمان قطعی کبد

هرگاه صحبت از درمان قطعی کبد چرب یا هر بیماری نو ظهوری به میان می آید، عده ایی در مقابل این صحبت جبهه می گیرند و بعنوان یک امر محال از این موضوع نام می برند. باید یاد آور شوم که همیشه خداوند در طبیعت راهی را قرار داده که ما انسانها از آن بی خبریم. اکثر انسانها قصد حل مسائل را با منطق و فلسفه خود دارند، دریغ از اینکه فلسفه و منطق پیدایش جهان هستی با هیچ کدام از محاسبات ما هم خوانی ندارد.

 انسان امروزی گمان می برد به همه علوم دست یافته و در حال ارتقاء آن هست و از این علوم باید پیروی کرد تا افراد آگاه و متخصص، راه جدیدی را کشف کنند، در حالی که یک فرد عامی و بی سواد، راه درمانی را بدست می آورد که بسیاری از متخصصین در دریافت آن مانده اند. این همان فلسفه و منطق آفرینش جهان هستی است که رازهای زیادی در پشت آن نهفته شده.

گاهی برای ثابت کردن بسیاری از یافته هایی که در محدودیت ها و با کمترین امکانات بدست آورده شده، بایستی چند برابر زمان به دست آوردنش وقت گذاشت، که در اکثر اوقات بی نتیجه است و کاری از پیش نمی بریم.

این در حالیست که: چنانچه یک محصول را از یک کشور به اصطلاح مطرح، یا یک فرد فوق تخصص پیشنهاد شود، اکثر افراد در مقابل آن سر تعظیم فرود می آورند و بدون هر گونه پرسشی آن را قبول می کنند.

 در مورد درمان قطعی کبد چرب بسیاری از محققین و پژوهشگران در طب سنتی، به ترکیباتی دست یافته اند، که این بیماری را به طور کامل درمان می کند، اما متاسفانه به دلیل تبلیغات منفی و صحبت هایی از طرف، عده ایی که به این علم شریف اشراف ندارند، این مسئله در نطفه خفه شده و هیچ کس به آن بهایی نمی دهد.

یافته های دانشمندان در علوم پزشکی نوین بر این بوده که: کبد تنها عضوی در بدن است که قادر به باز سازی خود است؛ در ادامه این تحقیق، برای درمان قطعی کبد چرب و راه خلاص شدن از آن را ورزش و رژیم غذایی می دانند.

از طرفی، نوع غذا و خوراکی ها را نیز مشخص می کنند. اما باز هم بر این باورند که دارویی برای درمان قطعی کبد چرب وجود ندارد. این نوع نگرش به این دلیل است که در دنبال کردن علت اصلی ابتلاء به کبد چرب، راه را اشتباه می روند، یا به قولی، خود را به کوچه چپ می زنند.

علل بوجود آمدن کبد چرب

همانگونه که در تحقیقات آمده؛ کبد چرب، تنها عضویست که قادر به باز سازی خود است. پس دلیل بیمار شدن این عضو حساس، در چیست؟

درمان قطعی کبد چرب

 

کبد در زیر ریه و کنار معده، که قسمتی از آن به بالای معده متصل است قرار دارد.

کبد از خون منعقد شده تشکیل شده، و مزاج آن گرم و تر است. این عضو در طبقه بندی اندام ها از نظر گرمی و سردی، چنانچه روح طبی را به عنوان اندام در نظر بگیریم، بعد از قلب و خلط خون، چهارمین عضو گرم بدن محسوب می شود. و ریه بعد از کبد در این طبقه بندی قرار دارد.

با این حساب می توان گفت که کبد یک تنور داغ در بدن ماست و بنا بر مزاج افراد و نوع تغذیه، در بعضی داغ تر و در بعضی سرد تر است.

حال این پرسش مطرح است: در چنین تنور داغی، چگونه چربی تشکیل می شود، یا به عبارتی؛ چربی چگونه می تواند در این تنور داغ، راه ها را مسدود کرده و عارضه بوجود آورد. مگر نه آنست که دشمن چربی، گرما و حرارت است؟

طی تحقیقات به عمل آمده در علم پزشکی رایج، مصرف چربی زیاد و الکل، ابتلاء به کبد چرب را در پی دارد.

الکل و مراحل ابتلا به کبد چرب

اندام ها در طول شبانه روز در حال باز سازی هستند و سلول های تشکیل دهنده عضو در حال تعویض شدن. سلول قدیمی جای خود را به سلول جدید می دهد و عضو تازه شده، با همان قدرت قبل به کار خود ادامه می دهد. هر گاه خللی در این تازه سازی یکی از اندام ها ایجاد شود، عملکرد آن عضو مختل شده، و کار خود را به خوبی نمی تواند انجام دهد.

زمانی که الکل وارد بدن می شود، به دلیل مایع و فرار بودن، مقدار زیادی از آن بصورت بخار در تمام بدن انتشار می یابد. از آن جایی که مغز در بالا ترین نقطه بدن قرار دارد و بخار نیز به سمت بالا حرکت می کند، اولین تاثیر را بر روی مغز می گذارد. و در عملکرد مغز اختلال بوجود می آید.

از طرفی زمان زیادی در معده توقف نداشته به سمت کبد حرکت می کند. همان گونه که گفته شد کبد مزاج گرم و تر دارد، با ورود الکل به کبد و توقف بیشتر آن جهت تجزیه و هضم؛ گرما و حرارت در کبد دو چندان می شود. این گرما و حرارت در اثر سوختن سلول های اندامی ایجاد می شود. در این حالت، زمان بیشتری برای آسیب به بافتهای سلولی این عضو را دارد.

مصرف الکل باعث می شود که سلول های تولید شده در بدن از بین بروند؛ تاخیر در رسیدن نیروی تازه نفس جهت ترمیم در اندام ها، باعث ایجاد خلل در سیستم اعضاء شده و عارضه پدید می آید. از طرفی وقتی قند خون بیفتد، قند ذخیره در کبد به قند قابل استفاده تبدیل می‌شود و درصورتی که الکل زیاد مصرف شده باشد، کبد سمی به نام استالدئید تولید می‌کند.

استالدئید به عنوان یک سم، سبب آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود. از آنجائیکه الکل سبب کم آبی در بدن می‌شود، در نتیجه کبد به آب بیشتری برای مبارزه با سم وارد شده نیاز پیدا می‌کند.

وقتی بدن کم آب شود، کبد مجبور است از منبع دیگری برای تأمین آب خود استفاده کند. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که در اثر مصرف زیاد الکل، کبد نتواند چربی اضافه را تبدیل کند؛ در نتیجه افزایش چربی سبب التهاب کبد، زخم و هپاتیت الکلی می‌شود.

 در اثر تکرار نوشیدن الکل، این اتفاقات در هر بار پدید می آید، سطح گرما از تحمل کبد بالاتر رفته، آسیب های جدی به کبد وارد می شود. این آسب ها در درجه بندی به چهار نوع تقسیم می شوند، که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع کبد چرب الکلی

  • کبد چرب گرید یک: کبد چرب ساده یا استئاتوسیس AFLD
    • هپاتیک استئاتوسیس، کبد چرب گرید یک است. این همان نقطه‌ای است که چربی‌های مازاد در سلول‌های کبد جمع می‌شوند ولی بی‌ضرر است. معمولا هیچ نشانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و ممکن است حتی تا زمانی که نتیجه آزمایش غیر عادی خون‌ دریافت نشود، این بیماری خود را نشان ندهد.
  • کبد چرب گرید دو: استئاتوهپاتیت الکلی ASH
    • یک شکل تهاجمی تر از این بیماری است که کبد در آن ملتهب می‌شود. التهاب گلبولهای سفید مدافع بدن برای ترمیم آسیب‌ها و زخم‌ها است. این شرایط، نشانه این است که سلول‌های کبد آسیب دیده‌اند. فرد مبتلا به ASH ممکن است در بالای سمت راست شکم‌، زیر دنده ها احساس درد کند.
  • کبد چرب گرید سه: فیبروز
    • برخی افراد که به ASH مبتلا می‌شوند، بیماری‌ آنها به فیبروز پیشرفت خواهد کرد. فیبروز یک التهاب مقاوم در کبد است، که به اشاعه جای زخم فیبروز اطراف سلول‌های کبد و رگ‌های خونی منتج می‌شود. این بافت فیبروز جایگزین بخشی از بافت سالم کبد می‌شود، ولی هنوز بافت سالم کافی برای تداوم عملکرد معمول کبد وجود دارد.
  • کبد چرب گرید چهار: سیروز
    • در این مرحله است که نوارهای زخم و توده‌های سلولی کبد گسترش می‌یابند. کبد کوچک و پر از توده می‌شود. این مرحله را سیروز می‌گویند. سیروز پس از سن پنجاه تا شصت سالگی رخ می‌دهد.
 راه درمان قطعی کبد چرب الکلی، مانند درمان کبد چرب غیر الکلی است با این تفاوت که: در درمان قطعی کبد چرب الکلی، فرد باید مصرف الکل را ترک کند و سپس دارو جهت درمان قطعی کبد چرب الکلی را مصرف نماید.  

کبد چرب غیر الکلی و مراحل ابتلاء

کبد چرب کودکان

 این نوع از کبد چرب راحت تر قابل درمان است؛ چرا که علت ابتلاء: مواد سمی خطر ناک، غیر متعارف و صنعتی نیست.

در باور طب رایج این نوع بیماری بسیار مخفیانه و بدون علامت ظاهر می شود و هیچ گونه دارویی برای درمان آن وجود ندارد. اما در طب سنتی، علائم اولیه ابتلاء به کبد چرب، سردی گوارش و سر منشاء آن، سردی معده است.

در اثر خوردن غذاهایی با مزاج سرد و استمرار در مصرف این طیف از غذاها، معده به مرور سرد شده، فرد پس از مدتی کم اشتها و نسبت به غذا خوردن، بی میلی نشان می دهد.

پس از هضم اول غذا در معده و ترکیب تمام مواد غذایی وارد شده به معده با یک دیگر، شیرآبه حاصل از این هضم بنام کیموس معدی به سمت کبد روانه می شود. در این فرآیند مقداری از کیموس معدی را چربی ها تشکیل می دهند.

در کبد هضم دوم صورت گرفته و کیموس معدی به چهار خلط دم، بلغم، صفرا و سودا تبدیل می شود.

بدلیل مجاورت معده با کبد و تماس قسمتی از کبد با معده، سردی به کبد منتقل می شود. از آنجایی که مزاج کبد گرم و تر است، قصد گرم نگه داشتن تمام قسمتهای خود را دارد. سردی بیش از اندازه معده باعث می شود که در نقطه تماس کبد با معده، سردی ایجاد گردد.

در این بین چربی های وارد شده به کبد در قسمت سرد کبد منجمد شده و در مسیر پالایش کامل کیموس معدی انسداد به وجود می آید. در صورت سرد ماندن کبد و تکرار این فرآیند، چربی ها به مرور قسمتی از کبد را احاطه کرده و از مدار گردش و مواد غذایی در کبد خارج می کنند.

وجود چربی ها در وعده های غذایی و لزوم آن برای بدن، کبد را با مشکل بیشتری مواجه می کند.

اکنون قسمتی از کبد گرم و تر، عملا سرد گشته و هیچ گونه فعالیتی از خود نشان نمی دهد. در این حالت فرد به کبد چرب گرید یک دچار شده. در صورت مراقبت نکردن و رعایت نکردن عوامل باز دارنده، این چربی کبد پیشرفته تر شده و مشکل دو چندان می شود.

  علائم اولیه کبد چرب

  • سردی معده، در موضوع طبیعت انسان علائم آن را یاد آور شده ایم.
  • کم اشتهایی، در اثر سردی معده اتفاق می افتد.
  • درد های شکمی.
  • ضعف فیزیکی و بدنی که نشانه سردی گوارش است.
  • خستگی و گیجی.

علل بروز کبد چرب

  • مصرف بیش از اندازه غذاهایی با طبع سرد، از جمله فست فود ها
  • افزایش وزن و چاقی
  • رژیم غذایی سرشار از مواد قندی
  • دیابت
  • کم تحرکی
  • افزایش سطح چربی خون
  • کاهش وزن ناگهانی
  • مصرف برخی داروها
  •  خوردن آب سرد
  •  در هم خوری( غذاهای مختلف را روی هم خوردن)
  • مصرف انواع نوشابه های گازدار

کبد چرب دوران بارداری

تاثیر معده بر کبد

این حالت عمدتا در سه ماهه سوم بارداری مشاهده می شود و با علائم زیر همراه می باشد:

  • درد در قسمت فوقانی و راست شکم
  • سردرد
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • زردی

این علائم و کبد چرب معمولا چند هفته بعد از زایمان بهبود می یابد و عوارضی نخواهد داشت.

تشخیص کبد چرب

در طب سنتی چنانچه پزشک، حاذق و متبحر در علم طب سنتی باشد، از روی علائمی که در چهره و زبان فرد مشاهده می شود، می تواند به خوبی این عارضه را تشخیص دهد. حتی در مراحل اولیه بروز نیز قابل تشخیص می باشد  

  • معاینات فیزیکی

    • التهاب کبد از طریق بررسی و معاینه فیزیکی شکم و بزرگ شدن کبد امکان پذیر می باشد. با این حال، ممکن است در برخی موارد علامتی از بزرگ شدن کبد دیده نشود. مواردی مانند خستگی، کاهش اشتها، مصرف دارو و مکمل را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • آزمایش خون

    • با انجام آزمایش خون، میزان و سطح آنزیم های کبدی بررسی می شود. در صورت ابتلا به کبد چرب، سطح آنزیم های کبدی افزایش می یابد. اما این قبیل تست ها، تشخیص قطعی را نشان نمی دهند و بررسی های بیشتر جهت یافتن علت بروز التهاب در کبد نیاز می باشد.
  • تست های عکس برداری

    • اولتراسوند، سی تی اسکن و ام، آر، آی از جمله روش هایی هستند که به تشخیص وجود چربی در کبد کمک می کنند. نکته ای که وجود دارد این است که این قبیل تست ها میزان و درصد آسیب را نشان نمی دهند.
  • بیوپسی از بافت کبد

    • بیوپسی، یکی از جدیدترین  روش ها در تعیین شدت بیماری می باشد. جهت انجام آن، پزشک سوزنی را وارد بافت کبد می کند و تکه کوچکی از بافت را جهت بررسی های بیشتر بر می دارد. با این کار، علت بروز بیماری نیز مشخص خواهد شد.

رژیم های غذایی جهت درمان کبد چرب و عوارض آن

از نظر طب رایج و گاهی برخی افراد فعال در طب سنتی؛ هیچ دارویی جهت درمان قطعی کبد چرب وجود ندارد. با این وجود همین افراد پیشنهاد و رژیم غذایی ارائه می دهند که همراه آن مقداری دارو یا ادویه برای درمان قطعی کبد چرب به فرد مراجعه کننده توصیه می شود.

این گروه، جهان هستی را با منطق و فلسفه انسانی تحلیل و بررسی می کنند، در حالی که جهان هستی منطق و فلسفه خود را دارد که برخی از آنها با هیچ یک از اصولی که ما انسانها برای خود تعریف کرده اییم منطبق نیست.

  • توصیه های رزیم غذایی و عوارض آنها 

    • خوردن آب زیاد
      • این پیشنهاد برای اکثر افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند بیشتر از آن که مفید باشد خطراتی در پی دارد. این افراد به علت سردی و رطوبت بالای معده به کبد چرب مبتلا شده اند. افرادی که معده مرطوب و سرد دارند، خوردن آب می تواند معده آنها را دچار مشکل کرده و هضم غذا به خوبی انجام نپذیرد، که این امر در روند درمان کبد چرب ایجاد مشکل می کند.
    • خوردن زنجبیل
      • برخی افراد مزاج خشک دارند، و زنجبیل که یک گیاه با مزاج گرم و خشک است می تواند خشکی این افراد را دو چندان کند و در ادامه درمان دچار برخی مشکلات گوارشی یا اندامی شوند.
    • خوردن سالاد
      • گاهی به افرادی که مشکل کبدی دارند پیشنهاد خوردن سالاد بجای شام داده می شود. این در حالیست که سبزیجات برای افرادی که مشکل معده دارند یا مزاج معده آنها گرم است، به هیچ عنوان مفید نیست. در عمل هضم این گروه از مواد غذایی که غذای لطیف نام دارند، در معده های گرم دچار فساد شده و فرد از خوردن سالاد بیشتر متضرر می شود.
    • خوردن شاتره و کاسنی
      • این دو نوع گیاه طبع سرد دارند و همان گونه که گفته شد اولین علت عارضه کبدی، سردی گوارش است، از همین روی طبع سرد این دو گیاه می تواند سردی معده را دوچندان کرده و یبوست شدید ایجاد کند.

نکته: مصرف زیاد کاسنی و شاتره برای دختران و خانم هایی که فرزند ندارند مناسب نیست، چرا که باعث خشکی تخمدان می شود.

بهتر است برای درمان قطعی کبد چرب ابتدا مزاج مشخص گردد. سپس برنامه غذایی را به گونه ایی مشخص کرد که نزدیک به روند غذایی معمول فرد باشد تا بتواند این روند را ادامه داده و به مرور نزدیک به روند صحیح غذا خوردن، مناسب با مزاج خود شود.

مهم است که غذا یا دارویی که مصرف می شود ابتدا به سراغ چربی های مضر اندامی برود تا نتیجه مطلوب تری بدست آید.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که مشکل چربی کبد یا سایر بیماریهای کبدی دارند، پودر گیاهی تولید شده بنام پودر درمان چربی کبد که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *