درمان درد رگ سیاتیک

از راه های درمان درد رگ سیاتیک در علوم پزشکی؛ اعم از طب سنتی و نوین بسیار گفته شده که همه آن ها در نوع خود، براساس نحوه رعایت اصول درمان، تاثیر گذار هستند. اگر یکبار علائم درد رگ سیاتیک ظاهر شود و اصول پیشگیرانه رعایت نشود، با وجود درمان، امکان برگشت این عارضه وجود دارد، چرا که درد رگ ساتیک به اعصاب مربوط بوده و دائما باید در اندیشه تقویت آن بود.

چنانچه به نحوه درمان ها توجه شود، تمام راه های پیشنهادی، ابتدا تسکین اعصاب را ملاک قرار داده، سپس پرهیز از سردی ها را تاکید و منع مصرف غذاهای سرد مزاج را تذکر می دهند و در آخر به سراغ نرمش، اعمال یداوی یا همان ماساز و دیگر راه های تماسی یا لمثی را پیشنهاد می کنند.

انواع راه های درمان درد رگ سیاتیک

یکی از راه های بسیار تاثیر گذار در درمان فوری درد رگ ساتیک که در اغلب افراد نتیجه بخش بوده، خوردن چهار یا پنج عدد خرما، دو ساعت قبل از صبحانه است. این یکی از تجربیات بنده در درمان درد رگ ساتیک در بسیاری از افراد مراجعه کننده است.

  1. دمنوش ها
  2. پرهیزات
  3. نرمش
  4. اعمال یداوی
  • دمنوش ها

    • مزایای دمنوش

چنانچه دمنوش پیشنهاد شده موافق مزاج شخص بوده و طبیب تجویز کننده، تمام موارد سوء مزاجی را مد نظر گرفته باشد. نیز فرد در ترکیب گیاهان، درصد ترکیب آنها را رعایت نماید، نتیجه دلخواه حاصل شده و وضع عمومی بیمار رو به بهبودی می رود.

    • معایب دمنوش

مورد ذکر شده در حالیست که فرد بیمار در دیگر اعضاء سوء مزاج یا نارسایی نداشته باشد. چرا که در صورت نارسایی در یکی از اعضاء، مصرف دمنوش ها می تواند به عضو آسیب رساند. پس باید در اینگونه موارد جانب احتیاط را رعایت نمود، یا حتی الامکان مسهلی برای رفع آثار سوء دمنوش در نظر گرفت. بهتر است قبل از مصرف با یک مشاور طب سنتی مشورت شود.

عموما دمنوش هایی که در درمان درد رگ سیاتیک تجویز می شوند مزاج گرم داشته و در افرادی که به سوء مزاج گرم مبتلا هستند عوارضی را به همراه دارند. از این جهت مصرف دمنوش ها همیشه نمی توانند موثر واقع شوند. همچنین درمان بوسیله دمنوش حوصله و نظم بسیاری را می طلبد که در روزگار امروزی از خیلی افراد این امری دور از انتظار است.

  • پرهیزات

از جمله پرهیزاتی که سفارش می شود؛ غذاهایی با مزاج سرد می باشد که می توان از ماهی، گوشت گوساله، انواع لبنیات در راس آنها دوغ، میوه هایی چون گیلاس، آلبالو و نیز ترشی ها در راس آن آبغوره نام برد. خوراکی های سرد و ترش مضعف اعصاب هستند. از آنجایی که رگ سیاتیک یک رشته عصبی است بنابراین این دسته از خوراکی ها تاثیر بسیار زیادی در تشدید درد رگ سیاتیک دارند.

یکی از مواردی که بسیار می تواند درد رگ سیاتیک را تشدید کند؛ مصرف آب یخ و نشستن یا راه رفتن با پای برهنه بر روی سطوح سرد است. این گونه پرهیزات علاوه بر طب سنتی، در طب نوین نیز تاکید می شوند که متاسفانه کمتر کسی قادر به رعایت این موارد است.

در بسیاری از موارد در درمان رگ سیاتیک؛ خوردن روزانه چهار حبه سیر ترشی چند ساله  به مدت ده روز بسیار موثر بوده و درمان بطور کامل اتفاق می افتد.

  • نرمش

از راه های بسیار تاثیر گذار در درمان درد رگ سیاتیک، نرمش های سبکی است که می تواند در صورت استمرار درمان را به طور کلی به همراه داشته باشد.

این قبیل نرمش ها، حرکات کششی هستند که بعد از گرم کردن بدن و آماده شدن اعضاء باید انجام پذیرد. حرکاتی بسیار آهسته و نرم که بتوانند در عین حالی که کشش را به اعضاء پشت، ران و ماهیچه ها اعمال می کند؛ از مقدار درد در طول مدت نرمش بکاهد.

این گونه نرمش ها بهتر است در حالت خوابیده و دراز کش انجام گیرد.

  • اعمال یداوی

به کلیه اعمالی  که توسط لمث کردن یا تاثیر گذاشتن بر روی اندام ها با وسیله خارجی گفته می شود.

از جمله آنها: ماساژ یا دلک، زالو درمانی، طب سوزنی، بادکش، حجامت، رگ گیری، فصد و …

درمان درد رگ سیاتیک
درمان درد رگ سیاتیک
    • ماساژ

از جمله مواردی که در درمان درد رگ سیاتیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ماساژ است که متاسفانه در بسیاری از موارد افراد ناشی به صورت خود درمانی اقدام به ماساژ محل درد می کنند.

همانگونه که در مطلب استفاده از روغن های گیاهی ویژه ماساژ گفته شد، در هنگام وجود درد در اعضاء، ماساژ می تواند تاثیر منفی بر روی روند درمان گذارد.

از آنجایی که درد رگ ساتیک از اعصاب نیز تاثیر پذیر است، بنابراین در زمان انتخاب روغن جهت ماساژ، باید روغنی را انتخاب کرد، که تسکین دهنده اعصاب نیز باشد.

یک خاطره

پسر خاله من که حدود ده سال از من بزرگتر است، در دوران جوانی به مشکل درد رگ سیاتیک مبتلا شد.

در آن دوران هر کس برای خود ادعایی داشت و سعی می کرد ادعا خود را با کارهایش ثابت کند.

شوهر دختر خاله دیگر من؛ آقا رضا که بسیار فرد زرنگ و قوی جثه ایی بود، طی آزمون و خطاهای زیاد توانسته بود در رفتگی ها و رگ به رگ شدن اعضاء را تا حدودی فرا بگیرد که این امر فقط تجربی بود و نزد هیچ استادی آموزش ندیده بود.

تصور کنید نفرات اولی که جهت مداوا خود را به دست این گروه از اساتید می سپردند چه روزگاری را تجربه کرده اند.

آقا رضا که قصد خیر داشت و جهت اعمال یداوی هیچ گونه هزینه ایی دریافت نمی کرد، به قصد مداوای پسر خاله ام شبها که از محل کار تعطیل می شد، مستقیم به خانه خاله ام می آمد جهت ماساژ و درمان درد رگ سیاتیک.

همیشه برای این کار یک چوب صاف داشت که بدرد طبل زدن می خورد. این چوب ابزاری بود برای درمان درد ساتیک.

از ساعت هفت کار خود را با ماساژ دادن های سخت؛ هم با دست هم چوب شروع می کرد تا ساعت نه شب. نعره هایی از خانه بلند می شد که تا سه کوچه آنطرف تر که خانه ما بود صدا می رسید.

شغل آقا رضا کار بدنی سخت بود و شب که از سر کار می آمد انرژی کمی داشت. در نظر بیاورید اگر با تمام انرژی و اول صبح برای ماساژ می رفت، فرد مورد مداوا چه حالی داشت. این کار تا ده یا پانزده روز ادامه داشت و نتیجه ایی در بر نداشت.

تا اینکه پسر خاله ام به این نتیجه رسید که با خوردن آب سرد، درد رگ سیاتیکش تشدید می شود. از زمان ترک خوردن آب سرد به مرور رو به بهبودی رفت و تا الان که حدود سی سال از آن زمان می گذرد، هنوز هم هرگاه آب سرد می خورد درد رگ سیاتیک، خودی نشان می دهد.

    •  زالو درمانی

زالو درمانی معمولا برای درمان بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

    • طب سوزنی

یکی دیگر از شیوه های درمان و تاثیر گذار در درمان درد رگ ساتیک، طب سوزنی است؛ در صورتی که توسط طبیب زبر دست و چیره ایی انجام گردد.

در طب سوزنی با تحریک اعصاب با سوزن های مخصوص این کار، سعی بر این دارند، تا گرفتگی ها بر طرف شده و رگ عصب در مسیر خود به درستی عمل نماید. طب سوزنی از علوم طب سنتی چین باستان است که چینی ها به خوبی توانسته اند این هنر را در سراسر جهان معرفی کنند.

    • بادکش

در دونوع سرد و گرم انجام می گیرد.

      • باد کش سرد

اغلب اوقات برای درمان درد رگ ساتیک، بادکش نیز تجویز می شود. این عمل در زمانی می تواند موثر واقع شود که فرد تحرکات بدنی کافی داشته باشد و در اثر فشار بر روی پا و کمر، در مراحل اولیه ابتلا به سر می برد.

 در قدیم برای بادکش کردن از شاخ بز استفاده می کردند. بدین صورت که: در ته شاخ یک سوراخ به قطر یک سانتی متر ایجاد می کردند؛ سپس شاخ را روی موضع درد در بالا ترین نقطه شروع درد قرار داده با یک مکش که بوسیله دهان انجام می شد خلاء در فضای خالی بین بدن و روزنه ته شاخ ایجاد می کردند. آنگاه با دست مانع از ورود هوا به خلاء ایجاد شده می نمودند و شاخ را در امتداد رگ، از سمت بالای لگن به سوی پاشنه پا به آرامی حرکت می دادند. گاهی این عمل با اولین حرکت موثر واقع شده و درد به کلی از بین می رفت.

      • بادکش گرم

در باد کش گرم، خلاء توسط گرما ایجاد می شود و بقیه مراحل مانند بادکش سرد انجام می گیرد.

امروزه با وسایل و تجهیزات مدرن تری این عمل انجام می پزیرد.

    • حجامت

به دو شیوه گرم و سرد انجام می گیرد.

      • حجامت گرم

با ایجاد حرارتی، در یک لیوان خلاء بوجود آورده و روی نقطه درد قرار می دهند. پس از گذشت دقایقی بنابر تشخیص طبیب، لیوان را برداشته و محل بادکش شده را با تیغ خراش هایی بر روی پوست ایجاد می کنند تا خون جمع شده که معمولا خونی کثیف و غلیظ هست از زیر پوست خارج شود.

      • حجامت سرد

در این شیوه مکش با وسیله یا ابزار ایجاد مکش ایجاد شده. پس از گذشت زمان معینی طبق تشخیص طبیب، ظرف را برداشته و خراشی بر روی پوست ایجاد می کنند تا خون فاسد از ناحیه زخم خارج شود.

 در کلیه امور یداوی باید در نظر داشت که فرد در حال تحمل درد یا مریضی نباشد.

عوامل موثر در ابتلا به درد رگ سیاتیک

این موضوع را با یک مثال شروع می کنم.

یک اتومبیل را در نظر بگیرید: اگر این ماشین را دائم در یک جاده صاف به حرکت در آورید، تمام قطعات خودرو بر اساس کارایی و فعالیتشان به نسبت دیگر قطعات به نوبت فرسوده می شوند.

چنانچه همین خودرو از روز اول در یک جاده سنگ لاخ حرکت کند، اولین قطعه ایی که آسیب می بیند، فنر و کمک فنرها هستند.

اعضاء بدن انسان نیز همین روند را طی می کنند.

1. رعایت نکردن اصول تغذیه

ابتلا به بیماری هیچ گاه به یکباره نبوده و به مرور زمان و رفتار های پر خطر، نیز نداشتن نظم در تنوع غذایی، همچنین رعایت نکردن اصول غذا خوردن؛ به گونه ایی که انواع مواد غذایی را به همراه هم، بدون در نظر گرفتن سازگاری آنها با یک دیگر مصرف کردن، اتفاق می افتد. درد رگ ساتیک نیز از این موضوع تبعیت می کند و تمام مواردی که زمینه ساز بیماری است نیز در ابتلا به درد رگ سیاتیک دخیل هستند.

2. تنش عصبی

از دیگر موارد ابتلا به درد رگ سیاتیک تنش های عصبی است. از آنجایی که رگ سیاتیک، یکی از رگهای اعصاب به شمار می رود، تنش های عصبی نقش بسیار زیادی در ابتلا به درد رگ سیاتیک دارند. از همین روی در تجویز ها، داروهای تمدد اعصاب نیز لحاظ می شود.

3. رفتارهای پر خطر

آسیب های مفصلی در ناحیه کمر که در اثر بلند کردن اجسام سنگین و فشار وارد شدن به این نواحی، باعث ابتلا به درد رگ سیاتیک می شود.

افرادی که به آرتروز یا دیسک کمر مبتلا می شوند اغلب درد رگ ساتیک را تجربه می کنند.

نشانه های ابتلا به درد رگ سیاتیک

علائم سیاتیک معمولاً فقط یک طرف بدن را درگیر می‌کند. نشانه‌ی اصلی در عصب سیاتیک، دردی یک طرفه است که از ستون فقرات کمر به سمت باسن تا پشت ران و ساق پا کشیده می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، گرفتگی و ضعف در پا و کف پای آسیب دیده باشد.

درد سیاتیک، از نظر احساس و شدت متفاوت است، از درد خفیف گرفته تا درد و سوزش شدید، یا دردی که مانند شوک الکتریکی احساس می‌شود. این درد ممکن است در اثر سرفه، عطسه یا نشستن برای مدت زمان طولانی بدتر شود. اگر درد سیاتیک بسیار شدید باشد، ممکن است راه رفتن یا ایستادن برای شما دشوار شود.

 گاهی درد سیاتیک بصورت زانو درد یا گرفتگی ماهیچه پشت ساق پا نمایان می شود.

یکی از واضح ترین علائم درد رگ سیاتیک، احساس درد در باسن است. این درد به گونه ایی است که فرد قادر به نشستن نیست.

معمولا درد رگ سیاتیک در پای چپ بیشتر اتفاق می افتد و کمتر پای راست یا در هر دو پا درگیر می شوند.

طب سنتی چه افرادی را در معرض ابتلا به درد سیاتیک می داند

از نگاه طب سنتی، افرادی که به سوء مزاج بلغم یا دم مبتلا هستند، احتمال ابتلا به درد رگ سیاتیک در آن ها بیشتر است. این گروه افراد از نظر ظاهری تفاوت هایی با دیگر افراد دارند. افرادی که به علم مزاج شناسی تا حدودی آشنایی دارند به راحتی می توانند این نوع سوء مزاج را تشخیص دهند.

جهت رفع سوء مزاج بلغم یا دم، با رژیم غذایی مناسب به راحتی می توان این مشکل را برطرف نمود. کافیست که مزاج ذاتی خود را مشخص کرده، سپس با تشخیص مزاج کنونی خود، سوء مزاج را تشخیص داد.

جهت تشخیص مزاج ذاتی و مزاج کنونی خود اینجا کلیک کنید.

چاقی و اضافه وزن نیز استعداد ابتلا به سیاتیک را افزایش می‌دهد. افراد چاق به دلیل وزن غیراستاندارد و نامناسب،  اصولا به هنگام نشستن، برخاستن و حتی راه رفتن فشار بیشتری را در مقایسه با دیگر افراد تحمل می‌کنند، به همین دلیل احتمال ابتلا به انقباض‌های عضلانی در آنها افزایش می‌یابد و متعاقب آن احتمال بروز سیاتیک نیز چند برابر می‌شود.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال راهی برای درمان درد رگ سیاتیک خود هستند، ترکیبی از روغنهای گیاهی تولید شده بنام روغن درمان آرتروز و رماتیسم مفصلی که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *