رماتیسم

بیماریهای مفصلی، که شامل آرتروز و روماتیسم مفصلی می شود، در اثر رسوب برخی مواد زائد موجود در بدن، بین مفاصل بوجود می آید. این رسوبات به دلیل فعالیت کم بدنی، مصرف داروهای شیمیایی، غذاهای کنسروی و دیگر مواد تراریخته ایی که این روزها به عنوان غذا استفاده می نماییم، در بدن تشکیل می شوند. همچنین ضربه هایی که به مفاصل وارد می شوند و ما به آنها توجه نمی کنیم.

در علوم پزشکی امروزی برای درمان درد مفاصل داروهایی که تجویز می گردد، فقط درد را تسکین می بخشند، و هیچ گونه تاثیری در بازسازی مفصل ندارند.

این داروها به دلیل ترکیبات خاص، و تشکیل آنها از مواد شیمیایی که با ساختار بدن هیچ گونه سازگاری نداشته و ندارند، رسوباتی از خود برجای می گذارند، که باعث تشدید بیماریهای مفصلی و در بسیاری از موارد بصورت بیقراری پا نمایان می شوند.

اصول پزشکی در طب سنتی، بر پایه پیشگیری و درمان، با در نظر گرفتن طبیعت انسان و مزاج اعضاء تعریف می شود.

 اصل اول پیشگیری: همان فعالیتهای بدنی، ورزش و استفاده از غذاهای مناسب جهت تامبن مواد تشکیل دهنده اندام و متناسب با سیستم گوارشی انسان می باشد.

دومین اصل درمان: استفاده از داروهای گیاهی مناسب و سازگار با مزاج و طبع هر فرد، در تامین مواد لازم غذایی، جهت ترمیم و از بین بردن ضایعه ایجاد شده در بدن است.

استفاده از داروهای گیاهی، در درمان مشکلات انواع آرتروز و روماتیسم مفصلی، با در نظر گرفتن مزاج فرد انجام می گیرد، که این امر منجر به درمان قطعی این عارضه می شود.

از عمده مواردی که در پیشگیری و درمان  آرتروز و روماتیسم مفصلی بسیار موثر می باشد؛ ماساژ اندام با روغنهای گرم مزاج است، که پس از یک دوره کوتاه، بسیار تاثیر گذار و مفید فایده است.

 

آرتروز و روماتیسم مفصلی

در کشورهایی نظیر پاکستان، بنگلادش و اخیرا در کشورهای حوزه خلیج فارس، بیمارستانهایی راه اندازی شده بر اساس  طب ایرانی، که اصول و نام طب ایرانی را برای خود برگزیده اند. چنانچه به این کشورها مسافرت کنید، با کمی دقت دیوار نوشته ها و تابلوهایی را می بینید، با مضمون طب ایرانی یا حکیم یا طبیب ایرانی. این خود بیانگر اهمیت و اقبال بلند این شیوه درمان می باشد. و طب ایرانی، کامل ترین و تاثیر گذار ترین روش درمان در میان مردم رواج یافته است.

در ایالت ملبار (melebar) هندوستان بیمارستان کتوکل (ketocal) به روش طب ایرانی، اکثر بیماری های عضلانی لاعلاج را درمان می کنند. این مرکز هر گونه عمل جراحی را خلاف اصول خود می داند. این گروه بر این عقیده هستند که، طب جدید به دلیل پول ساز بودن، سعی دارد انسان ها را نیازمند به دارو و بیمارستان نگه دارد.

در این بیمارستان و دیگر بیمارستان های شبیه به آن، دردهای مفصلی، عروقی و گرفتگی های عضلانی را با حمام در روغن هایی با مزاج گرم همراه با ماساژ، به طور کامل علاج می کنند. بدین گونه که بیمار را بر اساس تشخیص وخامت بیماری، به مدت یک ساعت در وانی از روغن خوابانده، سپس فرد را بیرون آورده شروع به ماساژ بدن ایشان می کنند. پس از چند مرحله، مریضی بطور کامل مداوا شده، به گونه ای که فرد نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی ندارد. افراد زیادی در جنوب کشور هستند که به این بیمارستان مراجعه و درمان شده اند.

همچنین در کشور آذربایجان، پس از پیدایش نفت خام از خاصیت مزاج گرم و غلظت زیاد نفت خام استفاده کرده، حمام هایی راه اندازی کرده اند، برای مداوای گرفنگی های عروق و بیماری هایی همچون آرتروز و روماتیسم مفصلی. در این فرآیند به دلیل غلظت نفت خام، پس از بیرون آمدن از حمام نفت، فرد نیاز کمتری به ماساژ دارد.

از آن جایی که نفت خام بوی بسیار زننده ایی داشته، استفاده از آن در مکان های کوچک و عمومی پر رفت و آمد، امکان پذیر نیست. این بوی بد باعث شده کمتر افراد به آن روی آورند. البته گروهی از افراد برای پیشگیری از امراض احتمالی، از این نوع درمان استقبال می کنند.

اکنون که نفت خام در دسترس نیست، و بوی بد آن استفاده از آن را سخت تر می کند. بهتر است که از روغن های گیاهی همراه با ماساژ استفاده شود.

ماساژ: باعث نفوذ سریع تر روغن در بین فواصل ایجاد شده که در اثر کمبود غضروف بوجود آمده است می شود. رادیکالهای آزاد را از بین برده،  فضای بین مفاصل را گرم می نماید. در اثر گرم شدن مفصل، خون بیشتری به جریان افتاده، و موی رگهایی که در اثر آسیب دیدگی مفصل، جریان خون در آنها بکندی انجام می گرفته، پس از چندی، گردش خون با سرعت بیشتری به جریان می افتد. در اثر سرعت جریان خون، هر گونه انسداد و گرفتگی در بین رگها و موی رگها از بین رفته و روغن با قرار گرفتن در فاصله ایجاد شده، در آنجا شکل گرفته، سپس توسط موی رگها جذب خون می گردند. خون براساس وظیفه ذاتی خود مواد غذایی موجود در روغنها را تجزیه و در بین اندام ها تقسیم می نماید. پس از چند دوره استفاده از روغن مالشی، اثر گذاری بیشتری ایجاد می شود.

ماساژ با روغنهای گیاهیروغن های گیاهی در بدن، کاری شبیه روغنی انجام می دهند که به لولای درب منزل می زنیم. خشکی مفصل را از بین برده، و از تماس مستقیم مفصل ها با یکدیگر جلوگیری می کند.

اگر غضروف در بین مفاصل نباشد، استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. در مفاصل بزرگتر، مانند مفصل لگن باعث التهاب و گاهی زخم می شود. پیامد آن عفونت و فلج شخص بیمار است.

آرتروز: 

آرتروز به فرانسوی (Arthrose) بیماری مفصلی و بسیار شایعی است، که در تمام نقاط جهان دیده می شود. به این بیماری ورم مفاصل و استخوان ها، آماس مفصلی استخوانی هم گفته می شود. آرتروز یک بیماری تخریبی پیش رونده در غضروف مفاصل می باشد. ولی علی رغم نامگذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف روماتیسم مفصلی). چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می باشد.

در آرتروز، تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروف را داریم. باعث التهاب بافت های اطراف مفصل می شود. این عارضه ممکن است هر  یک از مفاصل را درگیر سازد. ولی شایع ترین مفاصل درگیر عبارت اند از: زانو، ران، دست، پا و ستون فقرات.

 آرتروز در اثر سفت شدن مفاصل و محدود شدن راه عبور خون از این نقاط ایجاد می شود. مالش دادن با روغن های گرم، و نرم کردن مفصل، راه عبور خون را وسعت می بخشد.

غضروف:

غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان ها را در یک مفصل پوشانده. باعث حرکت آسان استخوان ها بر روی یکدیگر می گردد. وظیفه دیگر غضروف، جذب تکانه ها می باشد. مانند ضربه گیر عمل می کند، و به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد، اجازه نمی دهد تکان های شدید (مانند پریدن پایین از روی بلندی) تمام ضربه، مستقیما به استخوان انتقال یابد، و درصد زیادی از ضربه را در خود جذب می کند.

در اثر نبود غضروف به مرور زمان، مفاصل شکل ظاهری خود را از دست داده، زوائد استخوانی در لبه های مفصل به وجود می آیند، که بر عکس روماتیسم مفصلی و دیگر التهاب ها، آرتروز تنها یک مفصل را درگیر می کند، و به سایر اندام ها کاری ندارد. روماتیسم مفصلی اغلب جوان تر ها را درگیر می کند . ممکن است فرد علاوه بر درد، احساس  مریضی، خستگی یا تب کند.

عواملی  که باعث  خراب شدن مفصل  می گردند:

 

بهترین شیوه پیشگیری

  • بی تحرکی،
  • فراموش کردن گیاهانی که در ساخت و ساز بافت های بدن بسیار موثر هستند.
  • ماساژ دادن بدن که امروزه در اکثر کشور ها مرسوم می باشد.
  • ترک عادت های صحیح ورزش کردن، بد نشستن، وزن کم کردن و رژیم های غیر اصولی.
  • شکستگی هایی که درست جوش نخورده و مفصل ها از حالت عادی خود خارج می شوند.
  • بیماری های روماتیسمی چنانچه درست درمان نشوند.
  • عفونتی که در ناحیه مفصل ایجاد می گردد که عمده آرتروز ها را در پی دارد.
  • برخی مشکلات مادر زادی.
  • چاقی و اضافه وزن.

البته باید یادآور شد؛ افرادی که مزاج سرد و تر دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

در برخی از افراد دیده شده که بلافاصله پس از مصرف روغن، و مالش مفصل آسیب دیده بخصوص زانو، به سبب گردش خون در مفصل، احساس آرامش کرده، شروع به بازی و ورزشهای سنگین نموده اند، که این کار اشتباه و بسیار خطرناک می باشد.

قبل از استفاده از روغن گیاهی گرم، مفصل و عضله به دلیل جراحت و التهاب، راههای عبور خون در آنها تا حد زیادی مسدود و منقبض هستند. فرد به علت احساس درد، فشاری را به آن مفصل تحمیل نمی کند. اما پس از روغن مالی و گرم شدن مفصل، احساس درد کم می شود. این امر نشان از شل شدن عضلات در ناحیه آسیب دیده می باشد. به دلیل ضعف اندامی در نقطه آسیب دیده، اگر فشار غیر معمول به آن وارد شود، درد بسیار شدیدتر از قبل، و ورم بسیار زیادی را موجب خواهد شد.

توصیه می شود؛ بعد از ورزش های سنگین روغن مالی انجام شود. چنانچه بعد از روغن مالی ورزشهای هوازی انجام دهید، نتیجه مطلوب تری، هم از روغن، هم از ورزش عایدتان خواهد شد.

جهت تسریع در امر درمان می توان هم زمان از غذاهای مناسب استفاده نمود تا در مدت زمان کمتری به نتیجه مطلوب خود رسید.

در انتها برای آن دسته از عزیزانی که بدنبال راهی برای درمان مشکلات مفصلی خود هستند، ترکیبی از روغنهای گیاهی تولید شده بنام روغن درمان آرتروز و رماتیسم مفصلی که به دست متخصصین توانمند رازی طب تهیه و تولید شده است را پیشنهاد می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *