Setting-your-child-up-for-success-3-768×360

قطعاً” شده برید سفر و مسیر رو گم کنید و مجبور بشید نشانی بپرسید؛ ولی نمی دونم چرا بعضی‌ها توی این سفر منظورم سفر شگفت‌انگیز به دنیای تربیت فرزند با رویکرد مزاج هست حاضر نمی شن نشانی بپرسند. این دقیقاً” همان جایی هست که نیاز به پرسیدن و راهنمایی‌شدن داریم.

تربیت فرزند همان مقوله‌ای هست که امروزه تمام خانواده‌ها ساعت‌ها با مشاورین و روان‌شناسان درباره آن صحبت می‌کنند تا بتوانند مسئله و اختلافات بین والد و فرزند را برطرف کنند؛ اما غافل از اینکه مسئله‌ای بنام مزاج هم وجود دارد که در تربیت و رشد جسمانی انسان‌ها تأثیر مستقیم و غیرقابل‌انکاری دارد.

سفر شگفت‌انگیز به دنیای تربیت فرزند با رویکرد مزاج یعنی چی؟

این که به ما میگن شما درون‌گرا هستید یا برون‌گرا. ولی علتش رو ندانیم و ندانیم چه عاملی در وجود ما باعث این دو رفتار شده قطعاً نمی‌توانیم باهاش کنار بیاییم.

دقت کردید بچه‌هایی که تپل هستند بیشتر فراموش کارند.

و اون تپل‌هایی که سرخ و سفید هستند از چشمشان بی‌دلیل آب میاد.

به نظر شما دلیلش چیه؟

به این دسته از بچه‌ها بیشتر میگن برون‌گرا. ولی چه عاملی باعث شده که برون‌گرا باشند و چرا این همه فراموش کارند؟ این همه آبی که از چشمشون میاد علتش چیه؟

این سؤالاتی هست که باعث میشه به این سفر بگیم سفر شگفت‌انگیز به دنیای تربیت فرزند با رویکرد مزاج.

پاسخ این سؤال‌ها همه با مسئله مزاج در ارتباط هستند. به همین خاطر هست که تربیت را باید بر اساس مزاج پیش گرفت تا بهتر نتیجه‌بخش باشد.

نقش مزاج توی تربیت فرزندچیه؟

هر بچه ایی با هر مزاجی یکسری خصوصیاتی داره که ویژه خودش هست مثلا”: یکی کله خشک هست. یکی تپل هست، یکی لاغر، یگی بدنش خیلی داغ هست، یکی همیشه سردش هست، یکی خیلی خوش مشرب و باحاله، یکی اینقدر بد اخلاقه که نمیشه با یک من عسل خوردش. یکی هر چقدر غذا می خوره اصلا” چاق نمیشه. یکی هم آب می خوره چاق میشه و خیلی خصوصیات دیگه. این ها همه به مزاج ربط داره.

پس باید بدونیم با هرکدام از این آدم ها چه رفتاری کنیم و چه غذایی بدیم تا نقاط قوتشون تقویت بشه و نقاط ضعفشون برطرف بشه. یعنی متناسب با نوع مزاجشون باهاشون رفتار کنیم و غذا بهشون بدیم تا هم بهتر حرف ما رو گوش کنند هم رشد جسمی و ذهنی بهتری داشته باشند تا در جامعه موفق تر و اونطور که دوست داریم بدرخشند.

مزاج یعنی چی؟

تعریف مزاج بر اساس گفته حکما و منابع علوم طبی؛ مزاج کیفیت حاکم بر جسم مرکب است. 

اینجا منظور از جسم مرکب، انسان هست که از پوست، گوشت، عصب، رباط، مو و غیره تشکیل شده.

کیفیت هم منظور خاصیت خون هست؛ که همان ماده اولیه تشکیل دهنده ی بدن که انسان را می سازد.

مزاج‌شناسی در رواشناسی چطور تعریف میشه؟

بر اساس گفته‌های روان‌شناسان افرادی که بیشتر با تنهایی و خلوت انس بیشتری دارند درون‌گرا و برعکس اون هایی که شلوغ هستند و بگوبخند و ارتباط با دیگران جزو خصوصیات اخلاقی شون هست رو برون‌گرا میگن.

درون‌گرا و برون‌گرا در مزاج‌شناسی چطور تعریف میشن؟

 بچه‌هایی که درون‌گرا هستند عموماً” لاغر و رنگ چهره خوبی ندارد. بعضی هاشون زیاد غذا می‌خورند که گرم، زرنگ، خوش‌فکر و نکته‌سنج هستند. بعضی هاشون کم‌غذا می‌خورند که سرد و تنبل هستند؛ اما نکته‌سنجی شون بیشتر از دسته اول هست و خیلی منظم هستند.

اون هایی که برون‌گرا هستند برعکس این دو گروه هستند.

 بعضی هاشون چاق، خوش‌خنده و تنبل هستند که تقریباً” هر چی بهشون میگی نه ناراحت می شن نه یادشون می مونه و اغلب دوست دارن کارهاشون رو افراد دیگه انجام بدن.

 گروه دوم این دسته از برون‌گراها زرنگ، خوش‌مشرب و خوش‌فکر هستند که تقریباً ازخودگذشتگی زیادی دارند. شلوغ‌کاری زیاد می کنن و معمولاً” اندام خوبی دارند. البته خوش‌خوراک هم هستند. رنگ چهره خوبی دارن و زود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

 اینها که گفتیم چهار دسته مزاجی؛ گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و سرد و خشک هستند.

سفر شگفت‌انگیز به دنیای تربیت فرزند با رویکرد مزاج

از کجا بفهمیم مزاج فرزندمان چی هست؟

 

در بند قبل یک‌سری مشخصات از مزاج‌ها را به‌صورت بسیار خلاصه و مختصر بیان کردم.

اما گاهی بعضی از این رفتارها در اثر برخوردهای نامناسب والدین یا مربیان یا افرادی که کودک با آن‌ها سروکار دارد و گاهی هم برخی بیماری‌ها، تشخیص مزاج را با مشکل روبرو می‌کند که این نیاز به تجربه و آموزش دارد.

ما در آموزش مزاج‌شناسی حرفه‌ای، این علم بسیار دقیق را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید به‌صورت کاملاً دقیق علاوه بر تشخیص مزاج ذاتی فرزند دلبند خود، مزاج اعضاء و اندام‌ها رو هم به‌خوبی تشخیص بدید تا زمان تغذیه کودک یا در درمان‌های خانگی با داروهای گیاهی ملاحظات اندام‌های دیگر هم در نظر بگیرید. این نوع شناخت مزاج، موجب می‌شود در هنگام درمان یک بیماری، آسیبی به دیگر اعضاء وارد نشود.

 

کودکان بیش‌فعال در مزاج‌شناسی چطور تعریف میشن؟

به دلیل افکار اشتباه و برخی اطلاعات غلط که در فضای مجازی منتشر می‌شود، اغلب افرادی که فرزند بیش‌فعال دارند در دوران بارداری فریب چنین نسخه‌های غلط را خورده‌اند.

کودکان بیش‌فعال در اثر گرمی زیاد دچار چنین عارضه‌ای شده‌اند

مثال:

یک بالون را در نظر بگیرید. تا زمانی که سرد هست روی زمین افتاده و هیچ حرکتی ندارد اما زمانی؛ که گرم می شود و گرما در آن دمیده می شود به حرکت در می آید. هر چقدر گرما بیشتر باشد حرکت سریع تر و بیشتر است.

بالون دقیقا” مثال بارز برای افراد گرم‌مزاج یا بیش‌فعال ااست.

در گرم‌مزاجان هرچه گرما بیشتر باشد حرکت و سرعت بیشتر است و اگر زیاد تر از حد باشد به بیماری یا سوء مزاج تبدیل می شود.

به این دسته از کودکان عموما” داروهایی مانند ریتالین خورانده می شود. ریتالین کودک را بی‌حال یا به عبارتی منگ می کند. در این حالت انرژی درون کودک سرکوب و اعضاء داخلی خصوصا” اعصاب هر روز ضعیف تر می شوند. تا جایی که موجب ضعف اندام و اعضاء می شود. که عموما” سخت راه می‌روند.

طبق این گفته‌ها پیش روان‌شناس بریم یا نه؟

دقیقاً” این موضوعی هست که ما در آموزش تربیت فرزند بر اساس مزاج در موردش به‌تفصیل صحبت کردیم.

روان‌شناسی و مزاج‌شناسی مکمل همدیگر هستند و نیاز هست هر دو علم در کنار هم باشند.

به قول آقای مدیری در برنامه دورهمی که می گفتن:

اینها کنار هم قشنگه

حرف آخر

چقدر خوبه که همه یک سفر شگفت انگیز به دنیای تربیت کودکان با رویکرد مزاج داشته باشند. این سفر می تونه خیلی از ابهامات تربیتی رو برطرف کنه.

خصوصا” اون دسته از افرادی که در امر تربیت کودک فعال هستند.

یکی از اساتید توی دانشگاه می گفتن:

اژدهای هفت سر رو باید از همه جهت بهش حمله کرد تا بتونی بهش مسلط بشی.

انسان ها علی الخصوص کودکان دنیای غریب و شگفت انگیزی دارند. اگر وارد دنیاشون نشی نمی تونی باهاشون ارتباط برقرار کنی. پس چه بهتر که از طریقی وارد بشی که اون ها هم رضایت داشته باشن.

شما عزیزان اگر مایل به یک تجربه بسیار ویژه و کاملا” کاربردی در زندگی هستید می تونید آموزش تربیت فرزند براساس مزاج رو تهیه کنید و یک قدم بلند و مفید برای بهتر شدن زندگی فرزندتون بردارید.

نظرات خودتون رو درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

بیشتر بدانیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *