چراطب سنتی

طب سنتی براساس تجربیات، آزمون و خطاهایی که طی صدها قرن از پیدایش انسان کسب شده، و مانع از انقراض انسان گردیده ارجحیت دارد بر، صنعت پزشکی که پیشینه آن نسبت به طب سنتی بسیار ناچیز است.

طب سنتی یا به عبارتی علوم طبیعی سر منشاء پیدایش تمام علوم و تکنولوژیهای ساخت بشر می باشد. انسان قرن هاست که در طبیعت زندگی می کند. از مواد و گیاهان موجود در طبیعت برای گذران امور خود و درمان بیماریها از طبیعت الهام گرفته، و از انقراض و نابودی در امان مانده. همانگونه که در کتابهای اطلاعات عمومی و کتابهای پزشکی سنتی، اسلامی و پزشکی نوین آمده، تمام مخلوقات کره خاکی بریک اساس و یک هدف خلق شده اند. بنابراین مکانیزم تمام آنها با یکدیگر همخوانی دارد. و می توانند در پیشگیری، تکمیل، درمان و تقویت یکدیگر تاثیر مستقیم بگذارند. در صورت مصرف درست و به قاعده، بدون هیچ عوارضی یکدیگر را کامل کنند.

  همانگونه که ما به قدمت چند هزار ساله کشورمان میبالیم، و توانایی های آن را  حاصل این چند هزار سال می دانیم. باور داریم که با این پشتوانه و قدمت امکان نابودی آن نیست. طب سنتی نیز بر اساس قدمتی که دارد قابل احترام و اطمینان است. طب سنتی ابتدا سلامت دیگر اعضاء بدن را در نظر گرفته، سپس به درمان می پردازد. در این دوران با ظهور پزشکی نوین، طب سنتی به فراموشی سپرده شده. اساتید برجسته این علم یکی پس از دیگری دارفانی را وداع گفته اند، بی آنکه بتوانیم از اطلاعات و تجربیاتی که طی قرنها سینه به سینه منتقل شده بهره ایی ببریم، بجز چندتایی انگشت شمار که به همت این عزیزان گوشه ایی از توانایی های طب سنتی به ما ثابت و در امروز قابل استفاده میباشد.

خداوند متعال در طبیعت وجودی بنام یون قرار داده که ساختار اصلی و بنیادی تشکیل دهنده تمام موجودات حاضر در هستی بر پایه ساختار یون می باشد، و در ترکیب با دیگر عناصر وجودی دیگر پدید می آید. نام و شناختن یون، مولکول،اتم و اکثر عناصر موجود در طبیعت که امروزه با آنها سروکار داریم از دستاوردهای پزشکی نوین می باشد. چنانچه ما انسانها از این اطلاعات در پیشبرد طب سنتی استفاده می کردیم بسیاری از بیماری هایی که امروزه لاعلاج نام گذارده می شوند قابل معالجه بودند. در صنعت داروی مدرن امروزی اولین موضوع علاج بیماریی میباشد که خود را نمایان کرده، و با تمام تمرکز در این راستا هدف گذاری میشود. که باعث فراموش شدن عوارض دیگری که در پیش روست شده.

بعنوان مثال مواد نگهدارنده ایی که در تمام داروها گنجانده می شوند، براساس تحقیقات این صنعت پزشکی تماما سرطان زا بوده تا آنجا که ما را از مصرف مواد غذایی کنسروی منع میکنند.

در داروهای کنونی اساس، درمان سریع بیماری توسط مولکولهای غنی شده که از ترکیب مواد شیمیایی بدست آمده بنا نهاده می شود. بدن با این مولکولها سازگاری ندارد. در حالی که در طب سنتی از گیاهانی که در طبیعت رشد کرده سازگار با ساختار مکانیزم بدن است. درمان را در پیش میگیرد.در دیدگاه طب سنتی، انسان بعنوان تکمیل کننده جهان هستی دیده میشود بنابراین، در فرایند درمان تمام اصول، رفتار، کنش، واکنش، نحوه زندگی، تغذیه، طبع و مزاج انسانی در نظر گرفته شده سپس دارو را تجویز میکنند. چنانچه طبیب، حاذق و با تجربه باشد میتواند هر بیماری لاعلاجی را درمان کند. همانگونه که تمام ما با این موارد در طب سنتی روبرو شده ایم چه بسیار مواردی که از نظر پزشکی نوین غیر قابل درمان یا قطع عضو را تجویز کرده بودند. اما با مراجعه به طبیب طب سنتی بیماری بدون هیچ عارضه بعدی بطور کامل برطرف شده است.

چنانچه ما یکی از گیاهان دارویی را در نظر بگیریم، جهت درمان بیماری میتوان آن را بصورت پودر، دمنوش، یا عرق گرفته و در اکثر گیاهان روغن آن را گرفته مصرف کرد. این مزیت باعث میشود تمام افراد در سنین مختلف با سیستمهای گوارشی سالم یا بیمار، از خواص یک گیاه بهره ببرند. درخصوص خوب یا بد بودن علوم جدید نبایستی یک طرفه به قاضی رفت. همانگونه که گفته شد، چنانچه از علوم جدید در پیشبرد طب سنتی استفاده می شد، اکنون طب سنتی جایگاه بسیار والایی در جهان داشت. امتاسفانه بنا به دلایلی طب سنتی به فراموشی سپرده شده که آنها را به اختصار یادآور می شویم.

اول، فراموش کردن اصول زندگی سالم بر پایه مزاج انسان هاست. گرم، تر، سرد، خشک. به گفته معاون تحقیقات وزارت بهداشت پنجاه درصد علل مرگ و میر در کشور، سکتهای مغزی و قلبی در اثر مشکلات تغذیه است. چنانچه ما طبع و مزاج خود را بشناسیم و بر طبق شناخت خود از این موضوع رژیم غذایی را در پیش گیریم، یقینا بسیار کمتر با مشکل روبرو می شویم. به عنوان مثال: شخصی که طبع سرد دارد چنانچه دائم غذاهایی با طبع سرد مصرف کند، مطمئنا با مشکلات عدیده ایی روبرو خواهد شد، که بیشتر ناراحتی های عصبی از عوارض آن میباشد. همانگونه که مشاهده می شود افرادی که در روستا زندگی میکنند، کمتر به بیماری مبتلا شده، طول عمر بیشتری دارند، چرا که از تنوع غذایی بیشتری بهره مند هستند.

دوم اینکه اکثر افراد در مواجهه با گیاهان دارویی، آنها را مشتی علف نام گذاری میکنند. این نیز یکی از دلایل فراموشی طب سنتی توسط نسل امروزی است. این دسته از افراد که متاسفانه تعدادشان کم نیست به این باورند که، بایست با تکنولوژی پیشرفت. غافل از اینکه عامل بسیاری از بدبختیها از جمله، آلودگی هوا که تقریبا مادر اکثر بیماریهاست، از تکنولوژی و پیشرفت انسان حاصل شده. به افراد با اینگونه طرز تفکر باید سوال کرد، زمانی که احتیاج به تفریح و آرامش دارید بهترین مکان کجاست؟ در پاسخ اکثر قریب به اتفاق طبیعت را نام میبرند که این خود یکی از راهکارهای درمان، در طب سنتی است که تجویز میشود.

سومین موردکه بدترین موضوع میتواند باشد. امروزه در کشور ما بسیار رایج شده خودنمایی و چشم و هم چشمی. اینکه اکثرا فرد برای درمان خود می بایست بیشترین پول را خرج کنند، و به گرانترین بیمارستانها مراجعه کنند، در حالی که بعضی از آنها با ساده ترین داروهای گیاهی که با پرداخت مبلغ بسیار ناچیزی معالجه می شوند. اینگونه طرز فکر خود عامل بزرگی برای تبلیغ پزشکی مدرن میباشد.

چهارم. برخی از افراد به عنوان طبیب خانگی به معالجه افراد مشغول هستند. متاسفانه هیچ گونه نکات بهداشتی را در مکان خود رعایت نمی کنند در حالی که فرد بسیار حاذق و واردی در امور درمانی است.

از مواردی که بسیار تاثیر گذار است تبلیغاتی است که در راستای پزشکی مدرن امروزی صورت میگیرد. با سیستمهای کاملا حساب شده با هزینه های هنگفتی که صرف میشود مردم را به خود معطوف می کند. البته ناگفته نماند که تشخیص بیماری در اکثر مواقع توسط پزشکی مدرن بسیار سریعتر و دقیق تر انجام می پذیرد. این دلیل براین نیست که تشخیص صحیح و سریع، می تواند درمان صحیح و بدون نقص را انجام دهد. در درمان دیسک کمر گرفتگی عروق، پزشکی نوین عمل جراحی را پیشنهاد میکند که پس از عمل، مراقبتهای بسیار سخت و طولانی را تجویز میکنند. در حالی که در طب سنتی همین دو بیماری با ماساژ و داروی گیاهی در کمتر از چند ماه معالجه شده، شخص پس از معالجه نیاز به مصرف دارویی که روزانه می بایست مصرف کند ندارد. تفاوت در این دو سبک درمان در زمان مراقبت  میباشد . در طب سنتی قبل از درمان، مدت کمتر، همراه با درد مختصر. در پزشکی مدرن مراقبت بعد از عمل، همراه با درد و مدت بسیار طولانی که احتمال برگشت بیماری بسیار زیاد میباشد.

از طرفی باید یادآور شد که در مصرف گیاهان دارویی شخص می تواند گیاه را به صورت فیزیکی لمس کند و ببیند. هیچ گونه نگرانی در مورد ترکیب آن به خود راه نمیدهد. که این خود نقطه قوتی برای طب سنتی میباشد. متاسفانه بدلیل بسته بندی های بسیار ضعیف و در اکثر مواقع که بصورت فله در مکانهای نامناسب عرضه میشوند دلزدگی هایی پیش می آید.

وابستگی به داروهای امروزی که عموما شیمیایی هستند و مضرات آنها غیر قابل کتمان است از دغدغه های جدی و رایج میان جامعه متعهد به سلامت است. به همین دلیل این گروه در تلاشند افراد جامعه را به سوی طب گیاهی و علوم طبیعی جهت درمان سوق دهند، و با انتشار آثار مثبت آن، تشویقی باشد برای عموم جامعه.

نیره ولدخانی در بخش سلامت تبیان مینویسد: سازمان بهداشت جهانی(WHO) مهمترین دلیل قانع کننده برای توسعه و ترویج بنیادی طب سنتی را، استفاده از روشهای قابل قبول، امن و دارای توجیه اقتصادی عنوان میکند. به همین دلیل در سال ۱۳۷۸ بیانیه ایی در زمینه طب سنتی منتشر کرد، که طی آن طب سنتی را چنین معرفی می کند:

طب سنتی، مجموعه تمامی علوم نظری و علمی است که در تشخیص طبی، پیشگیری و درمان بیماریهای جسمی، ذهنی یا ناهنجاریهای اجتماعی به کار میرود، بصورت گفتاری یا نوشتاری از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

دکتر سید مهدی میرغضنفری، متخصص طب سنتی درباره این علم چنین بیان میکند: طب سنتی با قدمت چند هزارساله یک مکتب پزشکی کامل است که نگرش کلان و بنیادی نسبت به بدن و سلامت دارد، به طوری که نسبت به حفظ سلامت و درمان انسانها به شیوه طبیعی با استفاده از روشهای ارزان قیمت و کم عارضه عمل میکند. پایه داروها در طب سنتی گیاهان، کانیها و مواد طبیعی یا ترکیبی از آنهاست، اما داروها در پزشکی جدید عمدتا شیمیایی هستند. با کمک این طب، افراد میتوانند از ابتلا به بیماریها پیشگیری کنند. طب سنتی به ما کمک میکند سبک زندگی خود را متناسب با وضعیت اقلیم، سن، مزاج و سایر عوامل موثر تنظیم کنیم. این طب معتقد است چون انسان جزئی از طبیعت است، بنابراین نجوم و روزهای ماه هر کدام بر سلامت و زندگی تاثیر دارد.

متاسفانه در سالهای اخیر با ظهور پزشکی مدرن علاوه بر جامعه عامه، سیاستمداران و برنامه نویسان کشوری طب سنتی را فراموش کرده اند، و هیچ جایگاهی برای این علم گرانبها تعریف ننمودند. تمام هم و غم جامعه پیشرفت در پزشکی مدرن شد. این عمل زیان بزرگی به سلامت عمومی جامعه وارد کرده. ابتدا مردم را تشویق به حضور در مطبهای پزشکان مدرن امروزی نمود. سپس طبیبان طب سنتی به خودی خود به فراموشی سپرده شدند. در آخر که اکنون شاهد آن هستیم تمام جوانان جهت ادامه تحصیل، پزشکی مدرن را، راز موفقیت خود می دانند. در حالی که میتوان از این استقبال جوانان در دانشگاهها استفاده نمود و با قرار دادن دروس طب سنتی در واحدهای تحصیلی شان ایشان را با طب سنتی آشنا نمود، که می تواند زمینه ایی باشد برای پیدایش دانشمندان طب سنتی در حد و اندازه بوعلی سینا و دیگر اساتید قدیم طب سنتی.

این روزها با پیدایش بیماری کرونا تمام متخصصین پزشکی مدرن متفق القول به سوی طب سنتی روی آورده اند. اکثر آنها تجویزهای طب سنتی را به بیماران تاکید می کند. شما تاکنون از کمتر پزشکی می توانستید کلمه سردی یا گرمی طبع را شنیده باشید اما؛ با پیدایش کرونا افراد را تشویق به خوردن غذاهایی با طبع گرم می کنند که این خود دلیل بر موفقیت طب سنتی در درمان و پیشگیری از بیماریهای همه گیر دارد.